لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

مشرانو جرگه: برخی حلقات در تلاش به چالش کشیدن روند بازشماری آرای کابل اند


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین رأی دادن در انتخابات ولسی جرگه
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین رأی دادن در انتخابات ولسی جرگه

مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، در روند بازشماری آرای انتخابات ولسی جرگه کابل مشکلات زیادی وجود دارد.

شماری اعضای مشرانو جرگه می‌گویند، برخی حلقات و افراد در تلاش هستند تا روند بازشماری آرای کابل را با چالش مواجه سازند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه پس از بحث‌های اعضای این جرگه از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست تا رأی پاک و ناپاک را از هم جدا و حق را به حقدار بسپارند.

آقای مسلمیار می‌گوید، کارهای کمیسیون را بسیار جدی تحت نظارت می‌گیرند.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

وی گفت:
"سناتوران در رابطه به انتخابات سخنان شانرا بیان کردند، چنانچه بعضی ملاحظات در کمیسیون انتخابات وجود دارد که این مسئله از سوی شورای ملی تعقیب می‌شود."

این در حالیست که پیش از این ولسی جرگه و برخی ادارات دیگر نیز در رابطه به موجودیت فساد و مداخله‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرده‌اند.

این انتقادها در کمیسیون انتخابات با واکنش‌های زیادی مواجه گردید و این واکنش‌ها سبب شد تا کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه به مراکزی که در آن شکایات وجود داشت تصمیم گرفت تا رأی آن مراکز بازشماری گردد.

اما حالا کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته‌است، یک هیئت کمیسیون مستقل انتخابات برای آنان اطمینان داده‌است که بخاطر جدا سازی آرای سیاه و سفید روند سپردن اسناد آنرا بسیار زود تکمیل خواهد کرد.

انجنیر فرهاد سخی یکتن از اعضای مشرانو جرگه می‌گوید، کمیسیون‌های انتخاباتی باید با رأی پاک مردم بازی سیاسی و معامله نکنند.

وی می‌گوید:

"دست‌های کار می‌کنند که انتخابات ولایت کابل را به یک چالش بسیار بزرگ مواجه سازند، چرا میان کمیسیون‌ها اختلاف بمیان می‌آورید و با رأی پاک مردم بازی سیاسی و معامله می‌کنید."

این سناتوران از کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند تا کسانی را که با تقلب رأی بدست آورده‌اند از لیست حذف نمایند.

پیش از این برخی احزاب در افغانستان گفته اند، اگر کمیسیون رأی پاک را از ناپاک جدا نکند اعلان نتایج انتخابات برای آنان قابل قبول نیست.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، روند شمارش آراء در حضور ناظرین انجام می‎‌شود و کمیسیون متعهد است که این پروسه را به گونه شفاف پیش ببرد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG