لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

اموال افغانی یکبار دیگر به واسطه ۹ لاری از راه تاریخی لاجورد به ترکیه می‌روند


ارشیف
ارشیف

افغانستان پس از مدت های زیاد فردا یکبار دیگر سلسله صادرات از راه لاجورد را آغاز میکند.

پس از انتظار طولانی برای اولین بار کالاهای افغانی یکبار دیگر به واسطه ۹ لاری از راه تاریخی لاجورد به سمت ترکیه حرکت میکند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور می گوید که قرار است راه لاجورد به روز پنجشنبه رسماً از سوی محمد اشرف غنی در ولایت هرات افتتاح گردد که با این کار افغانستان یکبار دیگر موقعیت تاریخی خود را در منطقه بدست خواهد آورد.

آقای مرتضوی به روز چهارشنبه به خبرنگاران در کابل گفت که این یک گام دیگر در جهت رشد تجارت و رهایی افغانستان از محتاج بودن به یک کشور می‌باشد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"ما شاهد یک گام مهم پیشرفت در بخش تجارت و ترانزیت استیم، راه لاجورد در یک مراسم خاص در ولایت هرات به روز پنجشنبه توسط رئیس جمهور افتتاح می‌گردد و با افتتاح راه لاجورد موقعیت تاریخی افغانستان در منطقه یکبار دیگر زنده می‌شود."

راه لاجورد را که در گذشته بنام راه ابریشم نیز یاد می‌کردند از ولایت هرات به بندر ترکمن باشی ترکمنستان که در مسیر بحیره کسپین موقعیت دارد می‌رسد.

از بحیره کسپین به کشورهای آذربایجان و جورجیا و همچنان از راه ترکیه به آب های آزاد وصل می‌گردد.

افغانستان می‌تواند از این طریق به آسانی به کشورهای اروپای راه پیدا کند.

حسن خان حسن یکی از تاریخ شناسان افغان به این باور است که این راه، پروسه تاریخی است که حدود بیش از دو هزار سال قبل لاجورد بدخشان از آن به کشورهای آسیای مرکزی و اروپایی صادر می‌گردید.

حکومت افغانستان به این باور است که تجارت از راه لاجورد ار زان و آسان تمام شده، برای محصولات افغانستان بازارهای زیاد ایجاد گردیده، عواید ترانزیت بلند رفته و در امتداد راه، شرکای تجارتی بیشتر می‌گردد.

معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که راه لاجورد در کنار منافع زیاد جنبه های سیاسی و امنیتی نیز دارد.

اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که افتتاح راه های بدیل برای رشد اقتصادی افغانستان یکی از بخش های مهم به‌شمار می‌رود.​

عتیق الله نصرت رئیس عامل این اتاق در این مورد گفت:

"راه لاجورد یک راه بسیار مهم است، این راه به شکل مطمئین در مدت کم در بخش رشد تجارت، افزایش اموال، نقش مهم را بازی خواهد کرد، برای افزایش صادرات و تبدیل شدن افغانستان به یک کشور تولیدی به همین گونه اقدامات نیاز است."

در همین حال وزارت ترانسپورت افغانستان می گوید که موترهای مملو از کالاهای افغانی از همین راه به ترکیه رفته و از آن طرف نیز با اموال وارداتی وارد کشور می گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG