لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

امریکا می‌خواهد تحریم‌ها دوباره بالای برنامه راکت‌های بالستیک ایران وضع شوند


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، واشنگتن برای وضع دوباره محدویت‌ها بالای برنامه راکت‌های بالستیک ایران کار می‌کند.

مایک پومپئو در اجلاس دوازدهم دسمبر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایران گفت، واشنگتن با پانزده عضو این شورا بخاطر وضع دوباره تحریم‌ها بالای برنامه راکت‌های بالستیک ایران تلاش خواهد کرد.

آقای پومپئو هم‌چنان گفت، تحریم اسلحه سازمان ملل متحد بر ایران باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی رفع نشود.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپئو در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک گفت:
"امروز ایران بزرگترین نیروی راکت‌های بالستیک را در شرق میانه دارد. ایران بیش از ده سیستم راکت‌های بالستیک دارد و یا در حال انکشاف آن است. صدها راکتی دارد که در این اواخر برای شرکای ما در منطقه یک تهدید محسوب می‌شود."

وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواست تا در برخی مناطق بحری تدابیر بازرسی و پیشگیرانه بخاطر جلوگیری از تخطی ایران از تحریم اسلحه روی دست گرفته شود.

این اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایران بعد از آن دایر شد که قوماندان نیروهای هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تأیید کرد که تهران یک راکت بالستیک را آزمایش کرده‌است.

آژانس خبری فارس یازدهم دسمبر از قول جنرال امیرعلی حاجی زاده قوماندان نیروهای هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گزارش داد که گفته‌است: "ما به آزمایشات راکتی خود ادامه می‌دهیم و در این اواخر یک آزمایش خیلی مهم را انجام دادیم."

این آزمایش توسط قدرت‌های غربی نکوهش شده‌است و شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته گذشته نیز در مورد آزمایش یک راکت بالستیک که اول دسمبر توسط ایران صورت گرفت، بحث کرد.

ایالات متحده امریکا این آزمایش را یک تخطی از مصوبه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد خوانده‌است.

این مصوبه بحیث یک بخشی از توافق‌نامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان تصویب شده‌است.

بریتانیا و فرانسه آزمایش این راکت توسط ایران را یک حرکت "تحریک آمیز" و "متناقض" با این مصوبه سازمان ملل متحد خوانده‌اند.

در مصوبه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد از ایران خواسته شده است تا از آزمایش راکت‌های خودداری کند که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند، اما در این مصوبه، بطور مشخص ایران از پرتاب راکت‌ها منع نشده‌است.

ایران می‌گوید که برنامه راکتی این کشور اهداف دفاعی دارد و نمی‌خواهد که ذخایر راکت‌های دارای کلاهک‌های اتمی را بسازد.

XS
SM
MD
LG