لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

اتحادیه اروپا تحریم‌ها بالای روسیه را برای ۶ ماه دیگر تمدید کرد


دونالد توسک رئیس شورای اروپایی می‌گوید که ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به روز پنج‌شنبه ۱۳ دسمبر در بروکسل تصمیم گرفتند که تحریم‌های این اتحادیه را بالای روسیه برای شش ماه دیگر تمدید کنند.

توسک در یک پیام در تویتر از این تصمیم خبر داده‌است.

وی گفت که تصمیم در زمینه تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا بالای روسیه برای شش ماه دیگر به این خاطر اتخاذ شده که به گفته وی در تطبیق موافقتنامه منسک هیچ پیشرفتی صورت نگرفته‌است.

دونالد توسک
دونالد توسک

اتحادیه اروپا نخست در ماه جولای سال ۲۰۱۴ تحریم‌ها را بالای روسیه پس از آن وضع کرد که این کشور شبه جزیره کریمیا را جز قلمروش ساخت و به حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین آغاز کرد.

اتحادیه اروپا، رفع این تحریم‌ها را به رعایت موافقتنامه منسک مشروط دانسته‌است.

درین موافقتنامه که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، خواسته شدهاست که آتش‌بس فوراً در شرق اوکراین نافذ شود و طرف‌های درگیر، سلاح های سنگین شان را از خط مقدم نبرد بیرون کنند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا سکتورهای مالی، دفاعی، صنعت و انرژی روسیه را هدف قرار داده‌است.

تنش میان مسکو و کیف ماه گذشته پس از آن تشدید یافت که نیروهای بحری روسیه بالای شماری از کشتی‌های اوکراین آتش گشودند، سه کشتی را ضبط و ۲۴ عمله کشتی‌های اوکراینی را بازداشت کردند.

رهبران اتحادیه اروپا در مورد این رویداد که در بحیره ازوف رخداد نیز بحث کردند.

در مسوده فیصله نامه اجلاس رهبران اتحادیه اروپا، اقدام اخیر روسیه محکوم نشده و نه هم روی تحریم‌های بیشتر بالای روسیه توافق شده‌است اما گفته شده که استفاده از قوه نظامی توسط روسیه قابل توجیه نیست.

اتحادیه اروپا آمادگی اش را برای حمایت بیشتر از اوکراین ابراز کرده و شورای اروپایی از روسیه خواسته‌است که دریانوردان اوکراینی را فوراً آزاد سازد و کشتی‌های این کشور را بازگرداند.

XS
SM
MD
LG