لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

شماری از احزاب سیاسی: قبل از انتخابات باید به صلح اولویت داده شود


شماری از احزاب سیاسی افغانستان می گویند که قبل از انتخابات باید به صلح اولویت داده شود.

با گرم شدن بحث ها در خصوص صلح و انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان شماری از احزاب سیاسی این کشور می گویند که هرگاه طالبان می خواهند در پروسه سیاسی شامل گردند، پس باید به صلح اولویت داده شود.

بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

بشیر احمد ته ینج
بشیر احمد ته ینج

او افزود:

"هرگاه مخالفان مسلح برای صلح این شرط را گذاشته باشند که انتخابات به تعویق بیفتد، و آن‌ها میگویند که در پروسه سیاسی شامل می‌شوند و بعداً صلح می‌کنند پس به این اساس صلح اولویت است و باید در صدر اجندا قرار داشته باشد و انتخابات بعداً برگزار شود، و هرگاه طالبان مسلح بالای پروسه سیاسی باور ندارند پس ما باید به اساس قانون اساسی افغانستان انتخابات را به وقت معین آن برگزار کنیم."

این در حالیست که پیش از این زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده بود که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حکومت افغانستان و طالبان مسلح به توافق صلح برسند.

به همین گونه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز گفته بود که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صلح شود.

آقای کرزی گفته که انتخابات مهم است، اما برای انتخابات خوب و سراسری باید صلح تامین شود و شرایط افغانستان مانند فعلاً نباشد.

در این حال حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید که، انتخابات و پروسه صلح باید هم‌زمان به پیش برده شود.

فضل غنی حقمل یک عضو تیم مطبوعاتی این حزب روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

"پروسه صلح نباید به تاخیر بیفتد هر دو پروسه مهم است و باید به پیش برده شود و باید صلح تامین شود و هم باید انتخابات در وقت معین آن برگزار گردد، برای تاخیر انتخابات هیچ دلیلی وجود نداشته باشد، برای حزب اسلامی صلح و انتخابات هر دو اولویت دارد."

اما از سوی دیگر بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، صلح و امنیت برای انتخابات شفاف و سرتاسری ضرور است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این نهاد به رادیو آزادی گفت که هرگاه گفتگوهای صلح به مسیر درست روان باشد پس نیاز است تا انتخابات به تعویق بیفتد.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"هرگاه به راستی تلاش‌های صلح و گفتگوها به صورت درست روان باشد و این زمینه را برای یک انتخابات شفاف فراهم نماید، ما هم از آن حمایت می‌کنیم که اولویت به صلح داده شود."

اما وی همچنان تأکید کرد که هرگاه گفتگوهای صلح تنها بر شعار استوار باشد و چیزی بدست نیاید پس باید انتخابات در زمان معین آن برگزار گردد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که انتخابات ریاست جمهوری مطابق قانون اساسی در زمان معین آن یعنی ۳۱ حمل سال آینده برگزار می‌گردد.

XS
SM
MD
LG