لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

انتخابات ۱۳۹۸

نتایج انتخابات ولسی جرگه هلمند، هرات، کندهار و کندز اعلان شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج انتخابات ولسی جرگۀ ولایات هلمند، هرات، کندهار و کندز را اعلان کرد.

این نتایح دیشب در وب‌سایت این کمیسیون به نشر رسید.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است، افراد اعتراض کننده در برابر نتایج این انتخابات تا دو روز حق دارند عریضه‌های شان را نزد کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کنند.

با نتایج دیشب به غیر از کابل، ننگرهار، پکتیا و بغلان نتایج ابتدایی تمام ولایات اعلان شده که در آن شماری از چهره‌های اسبق ولسی جرگه و افراد جدید حضور دارند.

انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی به دلیل ناامنی‌ها در ولایت تا حال برگزار نشده‌است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

عبدالله عبدالله اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را ممنوع‌الخروج کرد

تیم "ثبات او هم‌گرای" به رهبری عبدالله عبدالله.
تیم "ثبات او هم‌گرای" به رهبری عبدالله عبدالله.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان، نتایج اعلان شده توسط کمیسیون انتخابات این کشور را کودتا علیه دموکراسی خوانده، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

آقای عبدالله در یک نامه از وزارت داخلۀ افغانستان خواسته است، به اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان اجازۀ مسافرت را ندهند و در صورت غفلت با اقدامات قانونی مواجه خواهند شد.

اما وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید تنها نهادهای عدلی و قضایی صلاحیت ممنوع‌الخروج کردن اتباع کشور را دارد.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید: "بر اساس قانون تنها لوی سارنوالی و ستره محکمه افغانستان صلاحیت ممنوع‌الخروجی افراد و اتباع کشور را دارد، بناً هر اقدام وزارت داخله مطابق قوانین نافذه کشور صورت می‌گیرد."

عبدالله عبدالله، دیروز بعد از آن‌که رقیب وی محمد اشرف غنی پیروزی‌اش را، پیروزی جمهوریت خواند، با رد نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، خودش را پیروز اعلام کرد.

اما کمیسون‌های انتخاباتی افغانستان گفته اند، تصمیم آن‌ها بر اساس قوانین این کشور و آرای مردم گرفته شده، تحت فشار قرار نداشته اند.

کمیسیون انتخابات: نتایج نهایی تا سه-چهار روز آینده اعلام می‌شود

اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی
اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که پروسه تفتیش و بازشماری آرا تکمیل شده و تا سه-چهار روز آینده نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد شد.

ذبیح‌الله سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات شام روز دوشنبه «۲۸ دلو ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که آن‌ها فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی را در حضور کمیشنران کمیسیون شکایات، نمایندگان، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر و ناظران تکت‌های انتخاباتی تطبیق کرده‌اند.

او افزود، اکنون دارالانشأ کمیسیون روی گزارش نهایی کار می‌کند.

آقای سادات گفت: "به دارالانشأ کمیسیون مستقل انتخابات وظیفه داده شد که گزارش خود را با رهبری کمیسیون شریک بسازد و ان‌شأءالله تا سه-چهار روز آینده نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد شد."

بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان، محمد اشرف غنی بیش از ۵۰ درصد آرا و به دنبال آن عبدالله عبدالله حدود ۴۰ درصد آرا را از آن خود کردند.

اگر نتایج ابتدایی در حال خود باقی بماند، محمد اشرف غنی برای یک دورۀ پنج سالۀ دیگر رئیس جمهور افغانستان خواهد بود.

کمیسیون انتخابات روند تفتیش نمونه‌‎های آرای جنجالی را آغاز می‌کند

قرار است کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روند تفتیش نمونه‌های آرا جنجالی را آغاز کند
قرار است کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روند تفتیش نمونه‌های آرا جنجالی را آغاز کند

قرار است کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روند تفتیش نمونه‌های آرای جنجالی انتخابات ریاست جمهوری را امروز آغاز کند.

این کمیسیون چنین وعده را برای دیروز هم داده بود ولی در اواخر روز اعلام کرد که به دلیل ابهامات در مورد نحوه نمونه‌گیری آرا، این روند به تعویق افتاد.

میرزا محمد حقپرست سخنگوی کمیسیون انتخابات دیروز قبل از به تعویق افتادن این روند به رادیو آزادی گفت: "
"این پروسه تا حد زیاد به دفتر مرکزی مربوط است ولی این هم شده می‌تواند که ما تفتیش و بازشماری را در ۲۱ ولایت انجام دهیم."

براساس فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی ۱۰ درصد ۱۳۷ هزار رای مشکوک و پانزده درصد ۱۰۲ هزار آرای که خارج از وقت تعیین‌شده برای رای‌دهی داده شده بودند، به گونه نمونه تفتیش و بازشماری می‌شوند. اگر این آرا ۵۷ درصد معیارهای تعیین شده انتخاباتی را تکمیل‌کنند، معتبر محسوب خواهند شد، در غیر صورت، تمام آرای جنجالی دوباره شمارش می‌شود.

بازشماری ۳۰۰ هزار رای جنجالی امروز در کابل آغاز شد

میرزا محمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
میرزا محمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که بعد از ظهر امروز صرف در مرکز‌های آرای بازشماری خواهد شد که بر تفتیش خاص آن‌ها تصمیم گرفته شده است.

میرزا محمد حق‌پرست معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "تا حد زیاد فیصله‌ها مربوط به دفتر مرکزی‌ است، اما احتمال دارد در ۲۱ ولایت که هنوز زیاد مشخص نیست، بازشماری را انجام دهیم. عملاً بازشماری در مرکز آغاز می‌شود، امروز به ولایت‌ها توسعه نمی‌یابد، در روزهای آینده در ولایت‌ها نیز آغاز خواهد شد."

مقام‌های این کمیسیون روز چهارشنبه گفتند که از همۀ نامزدان خواسته شده تا ناظران شان را به این پروسه، معرفی کنند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان بعد از یک و نیم ماه بررسی، تصمیم نهایی‌اش را در مورد ۳۰۰ هزار رای جنجالی، روز دوشنبه گذشته با کمیسیون مستقل انتخابات این کشور شریک کرد.

'کمیسیون شکایات فیصله نهایی خود را فردا اعلام می‌کند'

محمد قاسم الیاسی سخنگوی و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
محمد قاسم الیاسی سخنگوی و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید، فردا (چهارشنبه ۱۶ دلو) فیصلۀ نهایی خود در باره شکایات انتخاباتی را اعلام می‌کند.

این کمیسیون، پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به شکایات رسیدگی می‌کرد.

محمد قاسم الیاسی سخنگوی و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی دیروز دوشنبه به خبرنگارانگفت، بیشتر این فیصله ها مربوط به آرای جنجالی سه صد هزار می‌باشد که مطابق قانون انتخابات طرزالعمل‌ها، لوایح و در چارچوب موضوعات تخنیکی از سوی کمیشنران این کمیسیون اتخاذ شده است.

آقای الیاسی از جزئیات بیشتر این فیصله ها چیزی نگفت، اما اطمینان داد که این فیصله به گونه است که مورد قبول شهروندان و تکت‌های انتخاباتی خواهد بود.

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در اول ماه جدی اعلام شد.

اما نتایج نهایی تاهنوز اعلام نه شده که ظاهراً پروسۀ پیچیده رسیدگی به شکایات یکی از دلایل آن باشد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان برگزار شده بود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی روند رسیدگی به شکایات را آغاز کرد

اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در جریان کنفرانس خبری در کابل. Jan.21.2020
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در جریان کنفرانس خبری در کابل. Jan.21.2020

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که روند استیناف‌خواهی شکایات روز گذشته پایان یافت و به اساس آن ۶۲۹۲ شکایت ثبت شده‌اند.

زهره بیان شینواری رئیس این کمیسیون روز سه‌شنبه «۰۱ دلو ۱۳۹۸» به خبرنگاران گفت که روند رسیدگی و بررسی شکایات امروز رسماً آغاز شد و ۱۵ روز ادامه می‌یابد.

او گفت:‌ "پس از مرحله ثبت شکایات، حالا کار روی بررسی این شکایات در دفتر مرکزی کمیسیون شکایات آغاز گردیده‌است. مطابق طرزالعمل رسیدگی به شکایات، مراحل بعدی که شامل تصنیف، بررسی، تحلیل، تدقیق، فیصله، ابلاغ و تطبیق شکایات می‌باشد، کار روی این مراحل از طرف تیم تخنیکی ما شروع شده و در حال پروسس است."

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که در ولایت‌های پروان، میدان وردک، تخار و جوزجان هیچ شکایتی برای استیناف‌خواهی ثبت نشده‌است.

مقام‌های این کمیسیون گفتند که بیشتر شکایات به ترتیب از طرف تیم "ثبات و هم‌گرایی"، دولت‌ساز و صلح و عدالت اسلامی ثبت شده‌اند.

پیش از این کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی حدود ۱۶۵۰۰ شکایت را در دفاتر مرکزی و ولایتی بررسی کرده بود. بر اساس تصمیم این کمیسیون، آرای ۴۷ محل رأی‌گیری باطل اعلام شده و ۵۳۷۸ محل دیگر بازشماری می‌شوند.

محمد قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی این کمیسیون می‌گوید در مورد محلات باطل اعلام شده و یا محلاتی که بازشماری می‌شوند، نیز شکایات استیناف‌خواهی ثبت شده‌اند.

انتظار می‌رود نتایج نهایی انتخابات پس از رسیدگی و فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد شکایات استیناف‌خواهی اعلام شود.

'کمیسیون انتخابات برای بازشماری آرای برخی محلات خواستار وضاحت است'

آرشیف، بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ولایت هرات. November 11, 2019
آرشیف، بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ولایت هرات. November 11, 2019

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، زمانیکه وضاحت لازم را از کمیسیون شکایات انتخاباتی دریافت کند، بازشماری آرا در برخی مراکز و محلات آغاز خواهد شد.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات شام دیروز شنبه (۲۱ جدی) به رادیو آزادی گفت: "کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان متعهد است، کمیسیون شکایات انتخاباتی را کمک کند. کمیسیون مستقل انتخابات، خواستار وضاحت بیشتر در مورد آن مراکز و محلاتی شده که کمیسیون شکایات انتخاباتی خواستار بازشماری در آن‌ها شده که در کدام ولایات، به چه شکل است و دلایلی که به بازشماری رفته، تمام معلومات را شریک بسازند."

به گفتۀ آقای ابراهیمی، براساس این معلومات رهبری کمیسیون مستقل انتخابات فیصله خواهد کرد، تیم‌های تخنیکی ایجاد می‌شود و برای بازشماری و تفتیش آرا، کار را آغاز خواهند کرد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی قبلاً بازشماری آرا در برخی مراکز و محلات انتخاباتی ۲۰ ولایت افغانستان را فیصله کرده گفته بود، در مورد متباقی ولایات الی روز دوشنبه تصمیم خواهند گرفت.

از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیش از ۳ ماه می‌گذرد، اما هنوز نتیجۀ نهایی آن اعلام نشده است.

بازشماری آرای مراکز انتخاباتی ۲۰ ولایت، به تعویق افتاده است

آرشیف
آرشیف

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، آغاز بازشماری آرای تعدادی از مراکز انتخاباتی ۲۰ ولایت به تعویق افتاده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پیش ازاین بازشماری آرای مراکز و محلات انتخاباتی ۲۰ ولایت را فیصله کرده و گفته که آنها در بارۀ بقیه ولایات تا روز دوشنبه تصمیم می‌گیرند.

چمن‌شاه اعتمادی رئیس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان گفته بود که بازشماری آرا امروز آغاز می‌شود.

اما عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات دیروز به رادیو آزادی گفت: "آنها در مورد مراکز فیصله شده کمیسیون شکایات انتخاباتی وضاحت خواسته اند."

او افزود: "زمانیکه کمیسیون شکایات انتخاباتی پاسخ آن را بدهد، این پروسه را آغاز می‌کنند.

او گفت: "کمیسیون مستقل انتخابات از کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد جزئیات مراکز و محلی که به بازشماری گرفته می‌شود، خواستار معلومات بیشتر و دلیل برای بازشماری آن شده و ما مصمم است که بعد از آن تمامی پروسه را به پیش ببریم. "

از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیش از ۳ ماه می‌گذرد، اما هنوز نتیجۀ نهایی این انتخابات اعلام نشده.

'آرای بیش از ۱۶۵۰ محل در بیش از ۲۰ ولایت بازشماری خواهد شد'

آرشیف
آرشیف

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید آرای بیش از ۱۶۵۰ محل در بیش از ۲۰ ولایت بازشماری می‌شود.

محمد رضا فیاض سخنگوی این کمیسیون امروز به رادیو آزادی گفت که این‌ها محلاتی اند که دستگاه‌های بایومتریک در آن ناپدید شده یا شکایت‌های زیادی در آن‌جا ثبت شده و یا هم تفاوت آرای شمار شده در آن بسیار زیاد است.

آقای فیاض می‌گوید تا روز دوشنبه که پروسۀ بررسی شکایت‌ها ۹۵ فیصد تکمیل خواهد شد، امکان دارد محل‌های بیشتر برای بازشماری مشخص ساخته شوند.

او می‌افزاید که برخی تیم‌های انتخاباتی شکایت‌های خود را از قبل نزد کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کرده‌اند.

امریکا ۵ موضع وابسته به ایران را در عراق و سوریه هدف حملات هوایی قرار داده است

آرشیف
آرشیف

ایالات متحده می‌گوید، آنها پنج موضع مهم گروهی را که از حمایت ایران برخوردار است، در عراق و سوریه، دقیقاً هدف حملات هوایی قرار داده است.

مارک ایسپر وزیر دفاع امریکا دیروز در سخنرانی خود گفت: "وزارت دفاع امریکا برای دفاع از منافع و پرسونل نظامی خود در عراق به‌کمک طیاره‌های جنگی اف ۱۵ حملات تهاجمی را انجام داده است. این حملات ۵ هدف را نشانه گرفته است که مربوط به گروه کتائب حزب‌الله می‌باشند. این گروه شیعه مورد حمایت ایران است."

به گفتۀ ایسپر، سه موقعیت شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق و دو موقعیت آنها در سوریه را، هدف قرار داده است.

منابع اردو و قوای امنیتی عراق می‌گویند، در حملات دیروزی حداقل ۱۸ جنگجو کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر آنها زخمی شده اند.

وزیر دفاع امریکا این حملات را موفق خوانده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG