لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

یورش: ۲۰ قریۀ اندخوی و قرغان فاریاب از وجود مخالفین مسلح پاکسازی شدند


مقامات محلی در ولایت فاریاب از پاک‌سازی ۲۰ قریه در ولسوالی‌های اندخوی و قرغان این ولایت از وجود مخالفان مسلح دولت خبر می‌دهند.

عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب امروز دوشنبه «۲۶ قوس ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، در نتیجۀ عملیات "ایثار پنچ" مخالفان مسلح دولت از ولسوالی‌های اندخوی و قرغان بدون کدام درگیری عقب نشینی کرده‌اند.

کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب
کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب

وی هم‌چنان گفت که تحکیمات پوسته‌های امنیتی در ساحات مذکور ادامه دارد.

آقای یورش می‌افزاید:

"در جریان عملیات ایثار پنچ که دیروز در ولسوالی اندخوی و قرغان راه اندازی شده بود خوشبختانه تا دیروز ما توانستیم که ۲۰ قریه را از وجود مخالفین مسلح دولت پاک‌سازی کنیم، هم‌چنان فعلاً در حالت تحکیمات پوسته‌ها هستیم. طالبان بدون کدام درگیری ساحه را ترک کردند."

از سوی هم محمد ابراهیم تنمس ولسوال قرغان می‌گوید، طالبان به طور کامل از ساحه قرغان بیرون شده‌اند.

ولسوال قرغان هم‌چنان می‌گوید امروز و دیروز در حدود ۵۰ فیصد از بی‌جا شده‌گان از اثر جنگ‌های داخلی دوباره به خانه‌های اصلی‌شان برگشتند.

وی گفت:

"تمام ساحات قرا و قصبات ولسوالی قرغان از وجود مخالفان مسلح دولت پاک‌سازی شد و ضمناً آن عده افرادیکه از ولسوالی قرغان و اندخوی بی‌جا شده بودند بعد از این که مطمئن شدند ساحات از وجود مخالفین پاک‌سازی شده رجوع مردم به خانه‌های‌شان ادامه دارد، ممکن ۵۰ فیصد بی‌جا شده‌گان به خانه‌شان برگشته باشند."

این ولسوالی‌ها در دو هفته گذشته شاهد جنگ بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان بوده‌است و در اثر این جنگ‌ها حدود سه هزار خانواده خانه‌های‌شان را ترک و در سرای‌های داخل شهر اندخوی و مناطق امن زنده‌گی می‌کردند.

آرشیف، شماری از بی‌جا شده‌های داخلی در ولایت فاریاب
آرشیف، شماری از بی‌جا شده‌های داخلی در ولایت فاریاب

در همین حال شماری از بی‌جا شده‌گان که به خانه‌های اصلی‌شان برگشتند اظهار خوشی نموده می‌گویند با آمدن آرامش به محل مسکونی‌شان به زنده‌گی عادی خود ادامه می‌دهند.

ذکرالله یکی از آنان چنین گفت:

"نام من ذکر الله است باشنده ولسوالی قرغان در اثر جنگ‌هایی‌که در ولسوالی ما صورت گرفته ما از خانه‌های خود بیرون شده به سرای‌های داخل شهر بی‌جا شده کوچ نموده بودیم و امروز امنیت برقرار شده به خانه‌های اصلی خود برگشتیم."

بی‌جا شده‌گان هم‌چنان از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا دوباره خانه‌های شان‌را نا امن نساخته بین هم دیگر صلح کنند.

گروه طالبان تا الحال در مورد عقب نشینی جنگجویان‌اش از ولسوالی‌های مذکور چیزی نگفته است.

گزارش: اکرام کرم

XS
SM
MD
LG