لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

م.م: سر از فردا در شهر حدیده و مناطق اطراف آن آتش بس نافذ خواهد شد


مقامات سازمان ملل متحد می گویند، با وصف این که برخوردهای اخیر بین شورشیان حوثی و نیروهای حکومت یمن، توافقنامه را به مخاطره انداخته است که خیلی به دشواری در سویدن حاصل شد، سر از سه شنبه هژدهم دسمبر در شهر حدیده و مناطق اطراف آن آتش بس نافذ خواهد شد.

توافقنامه آتش بس فوری در شهر حدیده، چهارشنبه سیزدهم دسمبر بین شورشیان حوثی طرفدار ایران و نیروهای حکومت یمن که عربستان سعودی از آن حمایت می کند اعلان شد.

حدیده یک منطقه خیلی مهم در بحیره سرخ برای رسانیدن مساعدت‌های بشری به یمن محسوب می شود.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، خالد الیمنی (Khaled al-Yamani) وزیر خارجه یمن که در مذاکرات با شورشیان حوثی در هفته گذشته در سویدن رهبری هیئت حکومت این کشور را به عهده داشت به شبکه تلویزیونی دولتی آن کشور روز یکشنبه گفت که این آتش بس نیمه شب دوشنبه، آغاز خواهد شد.

خالد الیمنی
خالد الیمنی

این در حالیست که باشنده‌گان شهر حدیده در چند روز اخیر در مورد آتش باری‌ها و بمباردمان شدید گزارش داده اند.

یک منبع که از افشای نامش خودداری کرده به آژانس خبری فرانس پرس گفته است که در نتیجه برخورد‌های شب یکشنبه در شهر حدیده، حداقل ۲۹ جنگجو به شمول ۲۲ حوثی کشته شده‌اند.

یک مقام حکومت یمن گفته است که در چند رور اخیر برخوردها بطور متواتر صورت گرفته و شب یکشنبه در نتیجه حملات یک فابریکه در حومه شهر حدیده طعمه حریق شده است.

دکتوران بدون سرحد نیز از ادامه جنگ‌ها در شهر حدیده ابراز نگرانی کرده اند.

نماینده‌گان شورشیان حوثی طرفدار ایران و حکومت یمن توافق کرده اند که در ماه جنوری سال آینده میلادی نیز باهم ملاقات کرده و روی چوکات مذاکرات همه جانبه برای رسیدن به یک توافق صلح در یمن گفتگو کنند.

از سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو کشور فقیر یمن درگیر جنگ بین شورشیان حوثی طرفدار ایران و نیروهای حکومت عبدربو منصورهادی است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در این جنگ داخل شد و تا اکنون در نتیجه آن حدود ده هزار تن کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG