لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

رئیس اجرائیه: با توجه به وضعیت کنونی برخی از مردم در فکر برآمدن از کشور هستند


رئیس اجرائیه می‌گوید که وضعیت کنونی افغانستان بیشتر افغان‌ها را به آینده بی‌باور ساخته و آنان در فکر برآمدن از این کشور هستند.

عبدالله عبدالله که روز سه شنبه «۲۷ قوس ۱۳۹۷» در نشستی به مناسبت روز جهانی مهاجرت در کابل سخن می‌زد گفت که به‌خاطر تضمین زنده‌گی خوب در افغانستان باید تلاش‌های مشترک برای صلح بیشتر گردد.

او افزود:

"هیچ وقت تصور نکنیم که مشکلات مردم افغانستان حل شده، ما در چنین شرایط اوضاع را مدیریت می‌کنیم، فکر نکنیم که شرایط برای تمام مردم افغانستان همین‌طور است، همین لحظه که من صحبت می‌کنم صدها و هزاران خانواده در همین بحث هستند که ما در افغانستان بمانیم یا ترک کنیم؟ ما مسئولیت داریم که چنین شرایط را مساعد بسازیم که مردم ما در کشور خود در صلح با هم و در صلح با دیگران زنده‌گی کنند."

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

آقای عبدالله تأکید کرد که برطرف ساختن مشکلات مهاجرین از اولویت‌های حکومت است و در این زمینه تلاش‌ها ادامه دارد.

هجدهم دسمبر، برابر است با روز جهانی مهاجرت، در افغانستان از این روز در حالی بزرگداشت می‌شود که به‌گفته وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان این کشور، بیش از شش میلیون افغان در کشورهای مختلف جهان در مهاجرت به سر می‌برند.

عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید که حکومت سعی می‌کند تا از مهاجرت غیر قانونی جلوگیری کرده و این پدیده را قانونی سازد.

وی تأکید می‌کند که با تطبیق استراتژی مهاجرت‌های کاری از سوی وزارت کار و امور اجتماعی این کشور از مهاجرت‌های غیر قانونی تا حدی جلوگیری خواهد شد.

فیض‌الله ذکی وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان چند روز پیش گفته بود که بر اساس این استراتژی ۲۵۰۰ افغان در ماه حمل سال پیشرو برای کار به امارات متحده عربی فرستاده خواهند شد.

پیش از این گفته شده که فقر، نا امنی‌ها، خشک‌سالی و نبود زمینه‌های کاری در افغانستان از عوامل عمده مهاجرت افغان‌ها به کشورهای جهان می‌باشد و این روند همچنان ادامه دارد.

در عین حال محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه نیز به برخی از عوامل عمدۀ مهاجرت افغان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید که باید به آن رسیده‌گی شود.

محمد عالم ایزدیار
محمد عالم ایزدیار

او افزود:

"یکی از عوامل عمدۀ مهاجرت در افغانستان در کنار ناامنی و جنگ فقر و بی‌کاری می‌باشد که متأسفانه هنوز دولت افغانستان استراتژی برای کاریابی به مردم و به‌خصوص برای کسانیکه تحصیلات‌شان را به پایان رسانیده تدوین نکرده و به مردم این امید داده نشده که در آیندۀ نزدیک به مشکل بی‌کاری نکته پایان می‌گذارند."

وی همچنان می‌گوید که حکومت باید برای افغان‌های که به گونه داوطلبانه به کشور برمی‌گردند سرپناه فراهم سازد و با این کار زمینه را برای برگشت بیشتر مهاجرین افغان به کشور شان مساعد سازد.

کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین پیش از این گفته که افغانستان از لحاظ مهاجرین و بی‌جا شده‌گان در سطح جهان دومین کشور است، اما مقامات افغان می‌گویند که تلاش‌ها از سوی حکومت و نهادهای جهانی برای رسیده‌گی به این مشکل ادامه دارد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG