لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

قول اردوی شاهین: داعش در حال احیای مجدد مراکز تروریستی خود است


جنرال ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان حین صحبت با رادیو آزادی، ۲۰ دسمبر ۲۰۱۸
جنرال ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان حین صحبت با رادیو آزادی، ۲۰ دسمبر ۲۰۱۸

با آن‌که وزارت داخله افغانستان از سرنگونی و محو گروه داعش در اکثر از نقاط کشور خبر می‌دهد و می‌گوید که عملیات نظامی به منظور سرکوب این گروه تروریستی در حال افزایش است، اما مقامات وزارت دفاع در زون شمال افغانستان از فعال شدن مجدد مراکز داعش ابراز نگرانی می‌کند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله روز چهارشنبه «۲۸ قوس ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرد که گروه داعش در افغانستان در حال نابودی است و نیز عملیات تهاجمی قوت‌های افغان علیه این گروه شدت یافته‌است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

با این حال جنرال ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان می‌گوید که گروه داعش از حمایه وسیع کشورهای همسایه و حلقات استخباراتی برخوردار است و نیز تلاش می‌کند مراکز هراس افنگی خود را در زون شمال و شمال شرق کشور دوباره احیا کند.

آقای احمدزی در این‌باره گفت:

"در مورد به داعش من قبلاً هم گفته‌ام و حال هم باید تذکر داد که این گروه در ولایات بدخشان، فاریاب و جوزجان در حال جمع و جور هستند و موجودیت این گروه را تأیید می‌کنیم."

قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین به رادیو آزادی گفت با آن که بر مواضع مختلف داعشیان در چند ماه اخیر با همکاری قوت‌های حمایت قاطع حملات هوایی و زمین صورت گرفته است، اما هنوز این گروه به گونه کامل در شمال و شمال شرق افغانستان محو نشده‌است و به فعالیت‌های تروریستی‌اش ادامه می‌دهد.

وی گفت، داعشیان با دریافت حمایه نظامی و آموزش‌های جنگی توسط آموزگاران و مشاورین خارجی در صدد گسترش دوباره دامنه فعالیت‌های خود است.

آقای احمدزی گفت مراکز عمده این گروه در زون شمال در ولایات بدخشان، تخار، فاریاب و جوزجان قرار دارند که توسط حلقات استخباراتی بیرون مرزی و شبکه‌های افراطی کشورهای همسایه تمویل می‌شوند.

جنرال احمدزی افزود:

"در زون شمال در بعضی از ساحات ولایت بدخشان هم‌چنان در ولایات تخار، جوزجان و فاریاب این گروه مخالف با اعضای خارجی و یا مربیان خارجی‌شان حضور دارد، و معلومات بر اساس گزارشات کشفی موجود نزد امنیت ملی است که بر اساس آن حضور این گروه را تصدیق می‌کنیم.‌"

در این میان برخی از کارشناسان مسایل سیاسی با وجود این‌که کاهش در کمیت اعضای داعش در افغانستان را تأیید می‌کنند، اما باور دارند که گروه داعش نسبت به حملات گروهی حالا بیشتر روی فعالیت‌های تروریستی سازمان یافته و هدفمند کار می‌کند.

ادیب غیاثی یکی از آگاهان سیاسی در بلخ به این باور است:

"داعش در حال حاضر حملات گروهی ندارد و اکثراً حملات هدفمندانه و موقع طلبانه را انجام می‌دهد. این گروه حملات سازمان‌دهی شده را با حمایه کشورهای همسایه دور و نزدیک افغانستان انجام می‌دهد و همین کشورها برای حملات‌شان مفکوره می‌دهند."

گروه داعش نه‌تنها خطری تروریستی به حکومت افغانستان و فرقه‌های مذهبی مختلف ساکن در این کشور بشمار می‌رود، بلکه کشورهای همسایه افغانستان خاصتاً ایران و روسیه از حضور این گروه در این کشور نگران بوده و آنرا خطری باالقوه به امنیت ملی خود می‌دانند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG