لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

ولسی جرگه ۵ وزیر را به دلیل عدم مصرف بیش از ۷۰ درصد بودجه انکشافی استیضاح می‌کند


ولسی جرگه افغانستان هفته آینده پنج وزیر را به دلیل عدم مصرف بیش از هفتاد درصد بودجه انکشافی استیضاح می‌کند.

وزرای عدلیه، مبارزه با مواد مخدر، فواید عامه، مخابرات و ترانسپورت هفته آینده از سوی ولسی جرگه استیضاح خواهند شد.

عرفان الله عرفان منشی دوم این جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، اگر وزرای یاد شده قناعت وکلا را فراهم نکنند، در نشست عمومی فیصله خواهد شد که برای این وزرا صندوق رای عدم اعتماد گذاشته شود یا نه؟

او افزود:

"در باره قعطیه سال مالی ۱۳۹۶ تصمیم گرفته ایم آن وزرای برحال را که کمتر از ۷۰ درصد بودجه مالی‌شان را مصرف کرده اند استیضاح کنیم و اگر سرپرست وزیر باشند استجواب می شوند و روز‌های شنبه، دو شنبه و چهار شنبه به ولسی جرگه خواهند آمد و به سوال‌های وکلا جواب خواهند داد."

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

آقای عرفان اضافه می کند، ادارات که مطابق قانون به پارلمان جواب ندهند به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

بر اساس گزارش‌ها وزارت خانه‌های:

  • انرژی و آب
  • مبارزه با مواد مخدر
  • فواید عامه
  • اطلاعات و فرهنگ
  • مخابرات
  • معارف
  • معادن و پترولیم
  • و ترانسپورت

در جریان سال مالی ۱۳۹۶ کمتر از ۷۰ درصد بودجه انکشافی‌شان را به مصرف رسانده اند.

در همین حال وزارت مالیه افغانستان می گوید بر اساس قانون، ولسی جرگه صلاحیت دارد تا مسئولان برخی ادارات و وزرا را به دلیل مصرف پایین بودجه استیضاح کند.

شمعروز مسجدی سخنگوی این وزارت روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت، در سال مالی ۱۳۹۶ وزارت خانه‌های افغانستان در کل ۶۷ در صد و در سال ۱۳۹۷، ۹۲ درصد بودجه را به مصرف رسانیده اند.

او افزود:

"احصائیۀ امروز نشان می دهد که در سال ۱۳۹۷ نود و دو درصد بودجه انکشافی به مصرف رسیده و همچنان ۹۱ درصد بودجه عادی نیز مصارف امسال را نشان می دهد، این نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش را نشان می دهد، در سال گذشته ۶۷ درصد بودجه به مصرف رسیده بود."

این در حالی است که بودجه سال مالی ۱۳۹۸ برای تصویب به ولسی جرگه فرستاده شده و بحث‌ها روی آن در کمیسیون‌های این جرگه جریان دارد.

عرفان الله عرفان منشی دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت، ممکن در جریان دو هفته آینده بودجه سال ۱۳۹۸ برای رای گیری به نشست عمومی ارائه شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG