لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

ولسی تحریک: انتخابات ریاست جمهوری به‌خاطر گفتگوهای صلح باید به تعویق افتد


نهاد موسوم به ولسی تحریک می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری به‌خاطر گفتگوهای صلح با طالبان باید به تعویق افتد.

هم‌زمان با آغاز پروسه ثبت نام کاندیدان انتخابات آینده ریاست جمهوری نهاد موسوم به ولسی تحریک می‌گوید که نسبت به انتخابات باید به صلح اولویت داده شود.

عبدالحکیم نورزی رئیس این تحریک روز شنبه در نشست اعضای این تحریک در کابل گفت که از سال ۲۰۰۱ میلادی انتخابات برگزار شده در افغانستان به‌جای سود برای مردم ضرر رسانیده‌است.

از سال ۲۰۰۱ میلادی انتخابات برگزار شده در افغانستان به‌جای سود برای مردم ضرر رسانیده‌است.

وی تاکید نمود که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید اشتباهات تلخ گذشته باری دیگر را تکرار نگردد:

"نتیجه انتخابات گذشته غیر مشروع این بود که دو رئیس جمهور در کشور اعلام شد، اگر مداخله امریکا نمی بود آیا جنگ داخلی در کشور آغاز میشد یا نه، آیا انتخابات عامل جنگ می بود یا خیر، این بار هر کاندید در هر ناحیه شهر کابل خود را برنده خواهد دانست."

آقای نورزی می‌گوید که حکومت افغانستان و همکاران خارجی‌اش باید همه توان فکری و جسمی خود را در راه صلح به خرچ دهند چون به گفته وی اگر صلح تامین شود همه مشکلات در این کشور برطرف خواهد گردید.

نهاد ولسی تحریک قطعنامه‌ای را نیز صادر کرد که در آن آمده است، برعلاوه حکومت هیئتی از اقشار مختلف به هدف پیشبرد گفتگوهای صلح با امریکا و طالبان باید تعیین گردد.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات ۳۱ حمل سال پیشرو را روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است، حکومت نیز تاکید کرده که انتخابات در زمان مشخص شده آن برگزار خواهد شد.

در عین حال گفتگوهای صلح با طالبان نیز نسبت به هر زمان دیگر پیشرفت های داشته و برخی از احزاب و چهره های سیاسی دیگر نیز تاکید کرده اند که نسبت به انتخابات به صلح اولویت داده شود.

اما ائتلاف بزرگ احزاب سیاسی، برخی از اعضای شورای ملی و اعضای نهادهای جامعه مدنی به برگزاری به موقع انتخابات تاکید کرده اند.

در این حال عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که هر دو پروسه مهم بوده و آنان به کار شان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه می‌دهند:

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

او افزود:

"ما آماده‌گی داریم، امروز ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری بگونه رسمی آغاز شد و ۱۲ روز ادامه خواهد داشت. صلح اولویت افغانستان و نیاز مردم است هردو پروسه مهم می باشد، امکان دارد که هر دو پروسه به گونه موازی به پیش برود."

نهاد موسوم به ولسی تحریک در حالی خواست به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری را به‌خاطر روند صلح مطرح می‌کند که امریکا و طالبان سه دور مذاکرات را در قطر و امارات متحده عربی انجام دادند.

هر چند تا هنوز از این گفتگوهای کدام توافق به‌دست نیامده اما زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان ابراز امیدواری کرده که این گفتگوها منتج به ختم جنگ‌های چهل ساله در این کشورد گردد.

گزراش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG