لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

وزارت امور زنان: با عملی شدن برنامۀ ۵ ساله، وضعیت زنان بهبود خواهد یافت


آرشیف، سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان افغانستان حین سخنرانی در کابل
آرشیف، سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان افغانستان حین سخنرانی در کابل

وزارت امور زنان می‌گوید، با عملی شدن برنامۀ پنج ساله دادخواهی برای زنان، در کنار افزایش سهم زنان فعال در بخش‌های گونه‌گون، در زنده‌گی زنان روستایی نیز بهبود چشمگیری پدید خواهد آمد.

سپوژمی وردک معین این وزارت روز سه‌شنبه «۰۴ جدی ۱۳۹۷» در پنجمین سمپوزیم زیر نام توانمندسازی زنان زون مرکز دستآوردهای این وزارت در بخش دادخواهی برای زنان را چنین فشرده ساخت:

"در بخش انتخابات توانستیم به پیمانۀ کار کنیم که سهم زنان را باید ۳۰ درصد در انتخابات داشته باشیم و هم‌چنان ریاست‌های ما در ولایات در تدویر اجماع ملی صلح زنان نقش بارزِ داشته‌اند."

پیشتر این وزارت چهار سمپوزیم را در زون‌های شمال، جنوب غرب و در شرق افغانستان برگزار کرده‌است.

به‌گفته این وزارت هدف تمامی این سپوزیم‌ها آگاهی از زنده‌گی اجتماعی زنانِ بوده که در دور دست‌های ولایات زنده‌گی می‌کنند و با چالش‌های زیادی می‌سازند.

با این همه، این پنجمین و آخرین سمپوزیم بود که روز سه‌شنبه "۰۴ جدی ۱۳۹۷" با اشتراک والیان و شماری از زنان فعال ولایت‌های کابل، میدان وردک، پنجشیر، کاپیسا، پروان و دایکندی در کابل برگزار شد.

آرشیف، شماری از زنان تجارت پیشه
آرشیف، شماری از زنان تجارت پیشه

هرچند وزارت امور زنان از دستآوردهای این سمپوزیم‌ها سخن می‌زند، اما محمد یعقوب حیدری والی کابل در پیوند به وضعیت زنده‌گی زنان در کشور به ویژه پایتخت نگاه دیگری دارد.

آقای حیدری به این باور است که در چند سال گذشته بهبود چندان در زنده‌گی زنان محسوس نبوده‌است و حتی زنان کابل با محرومیت‌های زیادی روبه‌رو استند.

وی افزود:

"کارهای اساسی که می‌شد انجام شود، نشده و خواهش ما این است که پس از این انجام شود، خودتان دادخواهی کنید بعضی از پروژه‌ها را قبول نکنید، من نمانده‌ام که در کابل تطبیق شود و از من شکایت کردند، به رئیس جمهور گفتم که این پول‌ها به هدر می‌روند و فردا برای ما گفته می‌شود که ما برای‌تان میلیاردها دالر کمک کردیم."

شماری از زنان فعال که برای اشتراک در این سمپوزیم از ولایات آمده‌اند همایش‌ها و نشست‌ها را در پیوند به وضعیت زنان نمایشی می‌خوانند و می‌گویند کار در این بخش تنها به شعار خلاصه شده‌است.

وحیده ښکلی و نظیفه باتوری فعالان حقوق زن در ولایت‌های میدان وردک و دایکندی می‌گویند زنان در این ولایات در کنار دیگر محرومیت‌ها از دسترسی به آموزش و گزینش در سمت‌های دولتی بی‌بهره استند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG