لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

کمیسیون انتخابات: تصمیم در خصوص تأخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نهایی نشده‌است


انتظار می‌رفت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز پنج‌شنبه تاریخ جدید برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری را رسماً اعلان کند اما مقام‌ها درین کمیسیون می‌گویند که تصمیم درخصوص تأخیر در برگزاری انتخابات پیشرو تا هنوز نهایی نشده‌است.

میرزامحمد حقپرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفت که مشوره درین مورد با احزاب سیاسی، نهادهای ناظر انتخابات، جامعه مدنی، حکومت و جامعه جهانی ادامه دارد.

به گفته وی، بخشی از دیدگاه‌ها و نظریات این بوده که انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان با تأخیر اما بهتر برگزار شود.

آقای حقپرست افزود:

"بعد از جمع آوری تصویر کُلی و دیدگاه کُلی کمیسیون به وضاحت اعلان می کند که آیا همین تاریخ که ما اعلان کردیم درست است و یا با یک ماه، یک و نیم ماه و یا دو ماه تأخیر ما انتخابات را برگزار می‌کنیم. تا حال این تصمیم نهایی نشده‌است."

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

ذبیح سادات یک معاون دیگر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفته بود که ممکن انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان با دونیم ماه تأخیر برگزار شود.

این کمیسیون قبلاً اعلان کرده بود که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ماه حمل سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

در همین حال دفتر مطبوعاتی محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیه می‌گوید که کمیسیون انتخابات تحت فشار حکومت در نظر دارد تا تاریخ برگزاری انتخابات پیشرو را به تعویق اندازد.

درین اعلامیه گفته شده که تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز مهندسی انتخابات از جانب حکومت دانسته می‌شود.

دفتر مطبوعاتی آقای اتمر هم‌چنان گفته‌است که اعمال فشار سیاسی بر کمیسیون انتخابات و به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری غیر قانونی است.

از سوی دیگر، بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی جنبش ملی اسلامی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، بطور مشروط طرفدار تأخیر در برگزاری انتخابات پیشرو استند.

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی جنبش ملی اسلامی افغانستان
بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی جنبش ملی اسلامی افغانستان

وی افزود:

"اگر تأخیر برای اصلاحات اساسی و شفافیت انتخابات است و تصمیم درین مورد بخاطر توانمند سازی و بلند بردن ظرفیت کمیسیون انتخابات گرفته می‌شود ما طرفدار تأخیر هستیم."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این ادعا را رد می‌کند که گویا در نتیجه فشار حکومت تصمیم دارد تا انتخابات ریاست جمهوری را با تأخیر برگزار کند.

در همین حال ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که تعیین تاریخ برگزاری انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات است و حکومت نقش حمایوی دارد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه که دیشب با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت:

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

"حکومت در کنار کمیسیون مستقل انتخابات نقش حمایوی دارد، ما مسئولیت داریم که بودجه انتخابات را فراهم کنیم، امنیت انتخابات را تأمین کنیم. ما قبلاً هم اعلان کردیم که حکومت کاملاً آماده‌است. ما امیدوار هستیم که انتخابات مطابق قانون اساسی در سی و یک حمل سال ۱۳۹۸ برگزار شود و اگر فرضاً انتخابات به تأخیر افتد این کار از صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات است."

از احتمال تأخیر در برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان در حالی سخن زده می‌شود که روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از شنبه هفته جاری رسماً آغاز شده‌است.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، تا حال حدود ۵۰ تن برای ثبت نام بسته‌های معلوماتی را ازین کمیسیون دریافت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG