لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

حقمل: حزب اسلامی مخالف تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است


هر چند بارها حکومت افغانستان گفته‌است که به استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات احترام می‌گذارد، اما با اعلام تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اکنون شماری از احزاب سیاسی و نامزدان احتمالی این فیصله کمیسیون را تلاش حکومت برای مهندسی کردن این روند می‌خوانند.

فضل غنی حقمل عضو دفتر رسانه‌های حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روز جمعه "۷ جدی ۱۳۹۷" در صحبت با رادیو آزادی گفت که یک روز تأخیر هم برای احزاب و جریان‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری پذیرفتنی نیست.

وی می‌گوید:

"حزب اسلامی افغانستان، با تأخیر روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مخالف است، ما بارها گفته‌ایم که انتخابات ریاست جمهوری باید به وقت و زمان آن که ۳۱ حمل است برگزار گردد و هیچ دلیل سبب تأخیر این روند شده نمی‌تواند."

حقمل می‌گوید، بهانه برای به تأخیر افتادن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به معنای فراهم سازی زمینه تقلب در این روند است.

پس از اعلام تأخیر در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، اکنون دفتر رسانه‌های محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان و یکی از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری با پخش اعلامیۀ گفته‌است که کمیسیون مستقل انتخابات از بهر فشارهای حکومت می‌خواهد زمان برگزاری انتخابات را به تأخیر اندازد.

در اعلامیه گفته شده‌است که تأخیر در این روند به معنای مداخله و بهره گیری حکومت از این روند است.

نگرانی و انتقادها در پیوند به تأخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری در حالی مطرح می‌گردد که پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفت، انتخابات با تأخیر برگزار خواهد شد؛ اما به تازگی گفته است که این تصمیم نهایی نیست.

اما پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری بر بنیاد قانون در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی برگزار می‌گردد.

اکنون ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی می‌گوید چگونگی تأخیر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روزهای نزدیک معلوم خواهد شد.

آرشیف، ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
آرشیف، ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت:

"تا دو یا سه روز آینده این مشخص خواهد شد که انتخابات در کدام تاریخ برگزار خواهد شد، این تأخیر به خیر همه گان خواهد بود، تلاش بر این است که انتخاباتِ را شاهد باشیم که مورد پذیرش تمامی احزاب سیاسی، مردم و جامعه جهانی قرار گیرد."

آقای سادات این ادعا ها را رد می‌کند که گویا تصمیم برای به تأخیر انداختن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نتیجه فشارهای حکومت گرفته شده باشد.

اما با این همه، یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عالانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، اگر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تأخیری به میان آید، عامل آن ناکارایی مدیریتی کمیسیون مستقل انتخابات و بی پروایی احزاب و جریان‌های سیاسی خواهد بود.

آرشیف، یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عالانه افغانستان
آرشیف، یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عالانه افغانستان

وی گفت:

"اکنون که وضعیت به این جا رسیده‌است که آوردن اصلاحات عملی نیست و کمیسیون با جبر زمان رو به رو است، احزاب حالا بیدار شدند، این خامی سیاسیون و بی ظرفیتی شان را نشان می‌دهد همین گونه از کمیسیون را نیز، در مجموع اینها انتخابات را با چالش روبه رو ساخته اند که بد بختانه در اینجا قانون زیر پا شده‌است."

در این میان، ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، تعیین تاریخ برگزاری انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات است و حکومت تنها نقش حمایتی را در این راستا دارد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG