لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

سند بودجه ملی جهت رای گیری به نشست عمومی ولسی جرگه روز دوشنبه ارائه می‌گردد


اعضای ولسی جرگه افغانستان
اعضای ولسی جرگه افغانستان

کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که سند بودجه ملی سال مالی آینده جهت رای گیری به نشست عمومی روز دوشنبه این جرگه ارائه می‌گردد.

کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه آوازه‌های را رد کرد که گویا سند بودجه ملی سال آینده از سوی وکلا به گروگان گرفته شده است.

محمد عظیم محسنی رئیس این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت که روی تمام واحد‌ها و پروژه‌ها در بودجه به گونه همه جانبه بحث شده و روز دوشنبه آینده به رای گیری گذاشته می‌شود.

او افزود:

"تصویب بودجه کار تخصصی می‌خواهد، هیچ وقت حرف عقده مطرح نیست، بررسی تمام بخش‌های آن تکمیل شده است، انشاالله به روز دوشنبه به رای گیری وکلا گذاشته میشود تا در مورد آن آخرین فیصله‌شان را کنند."

بودجه ملی سال آینده خورشیدی ۳۹۹ میلیارد افغانی گفته شده که از این میان ۲۷۵ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۲۴میلیارد آن بودجه انکشافی میباشد.

از این جمله ۶۱ میلیارد افغانی آن بودجه اختیاری و ۶۳ میلیارد آن غیر اختیاری میباشد که به اساس معلومات وزارت مالیه از سوی نهادهای کمک کننده پرداخت میگردد.

همچنان ۴۱ درصد بودجه یاد شده به بخش امنیتی، ۱۴ درصد به بخش معارف، ۱۳ درصد به بخش زراعت و مالداری و ۹ درصد آن به بخش انکشاف دهات اختصاص داده شده‌است.

برخی از منابع به رادیو آزادی گفتند که شماری از وکلا در عکس العمل به نتایج ابتدایی انتخابات نمی‌خواهند سند بودجه را تصویب کنند.

در این حال مسئولان وزارت مالیه افغانستان میگویند که چندین بار روی سند بودجه در کمیسیون‌های ولسی جرگه با وکلا بحث کرده اند.

ساختمان وزارت مالیه افغانستان
ساختمان وزارت مالیه افغانستان

شمعروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه در صحبت با رادیو آزادی از ولسی جرگه خواست تا به هدف تنظیم بهتر کارها بودجه را تصویب کند.

او افزود:

"خواست ما از وکلا این است که در مورد بودجه پرسش‌های را که دارند ما آماده استیم که جواب بگویم، ولی امید ما اینست که روزیکه بودجه به نشست عمومی برای رای گیری ارائه می‌گردد به آن رای مثبت بدهند."

هرگاه بودجه از سوی ولسی جرگه تصویب نگردد، مطابق به قانون، کارهای ادارات دولتی تا یک ماه دیگر به اساس بودجه سال قبل به پیش برده میشود.

کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه میگوید که به اساس قانون آنها حق دارند که برای یک ماه روی بودجه بحث کند.

نهاد نظارت از شفافیت افغانستان میگوید که موجودیت فساد، عدم حضور مردم در ساخت سند بودجه ملی، نفوذ سیاسی برخی افراد در بودجه، استفاده نادرست برخی افراد با نفوذ و اعضای شورای ملی و مصرف بلند بودجه انکشافی سبب شده است که بودجه در خصوص کاهش فقر و پیشرفت اقتصاد تاثیر گذاری لازم خود را نداشته باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG