لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

ریاست اجرائیه: به آن عده طالبانی که جنگ را ترک می‌کنند، حقوق قانونی داده می‌شود


تعمیر ریاست اجرائیه افغانستان "قصر سیپدار"
تعمیر ریاست اجرائیه افغانستان "قصر سیپدار"

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، آن عده از اعضای طالبان که جنگ را ترک کرده و به زنده‌گی ملکی بر می‌گردند حکومت متعهد است تا بر اساس قانون اساسی این کشور تمام حقوق آنان را تامین کند.

در حالی که بحث‌های مرتبط با صلح افغانستان نسبت به هر زمانی دیگر گرمتر به نظر می‌رسد حکومت افغانستان می‌گوید، حکومت این کشور متعهد است تا طالبانی که به پروسه صلح می‌پیوندند به تمام حقوق شان بر اساس قانون اساسی دست یابند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست روز یکشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

​او افزود:

"آن عده از طالبانی که با پروسه صلح یکجا می‌شوند و به افغانستان میآیند حکومت متعهد است تا در روشنایی قانون اساسی و دیگر قوانین نافذه حقوق شان را مانند دیگر افغان‌ها تأمین کند، آنان هم حق دارند تا فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند."

این در حالی است که روزنامه هندی «اندین اکسپرس» در گزارشی نگاشته است که امریکا می خواهد تا به تمام طالبان مسلح که با پروسه صلح یکجا می شوند زمینه‌های کاری را مساعد بسازد.

در گزارش آمده‌است که وزارت دفاع امریکا این موضوع را در طرح خود برای کانگرس این کشور جا داده‌است.

هرچند منبع این گزارش مشخص نیست اما در آن آمده که پنتاگون به کانگرس امریکا گفته است، طالبانی که حالا در مخالفت با حکومت قرار دارند با این کار نسبت به آینده خود مطمئین خواهند شد تا با حکومت یکجا شوند.

این‌که به طالبان که با پروسه صلح یکجا می‌شوند کدام نوع فرصت‌های کاری مساعد می‌شوند در گزارش چیزی گفته نشده‌است.

پیش از این هم طالبانی که به پروسه صلح می‌پیوستند از طریق کمیته‌های ولایتی شورای عالی صلح برای شان کمک نقدی صورت می‌گرفت و همچنان زمینه آموزش‌های فنی و حرفوی به آنان فراهم می شد اما این روند با انتقادهای به همراه بود.

برخی اعضای شورای عالی صلح در گذشته این را پذیرفته اند که ممکن این امتیازات به افراد مستحق نرسد.

شورای عالی صلح مهیا کردن فرصت‌های کاری برای کسانی که با پروسه صلح یکجا می‌شوند را اقدام مثبت خوانده اما می‌گوید، این کار باید در تفاهم با حکومت افغانستان انجام شود.

قاضی محمد امین وقاد یک عضو این شورا در این باره به رادیو آزادی گفت:

قاضی محمد امین وقاد یک عضو شورای صلح
قاضی محمد امین وقاد یک عضو شورای صلح

او افزود:

"شغل، معیشت و امنیت حق آنان است، این پیش بینی نزد ما هم است و اگر امریکا هم بخواهد در این باره اقدام کند خبر خوب خواهد بود، این ضروری خواهد بود که این مردم (طالبان) زمانی که جابه‌جا می شوند این سه حق طبیعی برای شان باید فراهم شود."

در همین حال برخی اعضای ولسی جرگه به شمول نادرخان کتوازی از این اقدام احتمالی استقبال کرده می‌گویند، ضروری است تا با کسانی که با پروسه صلح می پیوندند کمک صورت گیرد.

به گفته آقای کتوازی اگر این کار نشود ممکن این افراد به دلیل بیکاری دوباره به جنگ رو بیاورند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG