لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

وزارت دفاع: در یک شبانه روز ۱۵ حمله هوایی بالای مخالفان مسلح انجام می‌شود


آرشیف، نیروهای افغان در هنگام حملات هوایی
آرشیف، نیروهای افغان در هنگام حملات هوایی

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که بگونه اوسط در شبانه روز ۱۵ حمله هوایی بر اعضای رهبری و مراکز قومانده مخالفان مسلح دولت انجام می‌شود.

وزارت دفاع افغانستان با استفاده از سردی زمستان و به هدف افزایش فشار بر مخالفان مسلح دولت در کنار عملیات‌های زمینی حملات هوایی را نیز علیه آنان بیشتر ساخته است.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت روز یکشنبه این مطلب را بیان کرد و در صحبت با رادیو آزادی گفت که حملات هوایی شبانه روزی بر مراکز مخالفان مسلح دولت نسبت به گذشته افزایش یافته است.

او افزود:

"ما هر روز و شب بگونه اوسط ۱۵ حمله هوایی را انجام می‌دهیم که در آن اعضای رهبری طالبان مورد هدف قرار می‌گیرند، در مناطق که جغرافیه پیچیده دارد حملات هوایی مفید واقع می‌شود، مراکز قومانده و آموزش‌های دشمن و منابع مالی‌شان هدف قرار می‌گیرد و در این زمینه دستآورد‌های خوبی داریم."

آرشیف، غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
آرشیف، غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای جاوید می‌گوید که در این عملیات‌ها تا اکنون برعلاوه ۱۵ قوماندان طالبان، ملا عبدالمنان و پیر آغا والیان نام نهاد این گروه برای هلمند و پکتیکا و بلال زدران قوماندان قطعه سرخ طالبان کشته شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای هوایی این کشور حالا تقویت شده و تلاش ها برای توانمند سازی بیشتر آنان ادامه داشته تا بتوانند عملیات ها را به تنهایی انجام دهند.

جنرال محمد شعیب قوماندان قوای هوایی این کشور چندی پیش به رادیو آزادی گفته بود که در حال حاضر نیروهای هوایی اکثریت عملیات‌ها را بگونه مستقل انجام می‌دهند و در صورت نیاز نیروهای بین المللی با آنان همکاری می‌کنند.

در این حال پیش از این شماری از اعضای شورای ملی و مردم در برخی مناطق گفته اند که در عملیات‌های هوایی بیشتر تلفات به افراد ملکی وارد می‌شود.

وژمه صافی یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید که به هدف جلوگیری از تلفات افراد ملکی عملیات های هوایی باید به اساس معلومات موثق استخباراتی صورت گیرد.

او افزود:

"نیروهای هوایی ما زمانی‌که عملیات می‌کنند باید کوردینات درست و گزارش های استخباراتی شان مطمئن باشد، آنان باید صددرصد بر این حاکم باشند در جاهای که عملیات می‌کنند به افراد ملکی تلفات وارد نمیشود و دشمنان را که هدف قرار می‌دهد از بین برده می‌توانند."

اما وزارت دفاع افغانستان در پیوند به این نگرانی ها می‌گوید که از هر راه ممکن تلاش خواهد کرد تا از تلفات افراد ملکی در عملیات‌ها به ویژه حملات هوایی جلوگیری شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG