لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

وزارت داخلۀ افغانستان گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا را رد کرد


آرشیف، نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل
آرشیف، نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل

پس از نشر گزارش وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) مبنی بر متهم ساختن وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان به فساد حالا وزارت داخله افغانستان این گزارش را رد کرده آنرا بی‌اساس می‌خواند.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت روز دوشنبه "۱۰ جدی ۱۳۹۷" در صحبت با رادیو آزادی گفت، تلاش‌ها و اقدامات وزارت داخله در زمینۀ مبارزه با فساد نتیجۀ خوب در پی داشته اصلاحات لازم در بخش‌های مختلف این وزارت به میان آمده‌است.

وی گفت:

"آنچه که در راستای مبارزه با فساد در وزارت داخله صورت گرفته چشمگیر است و خوشبختانه دستآورد‌های بسیار خوبی هم داریم، آنچه که در گزارش به آن اشاره شده قابل تأیید ما نیست و با واقعیت‌های وزارت داخله مطابقت ندارد."

آقای دانش می‌گوید، این وزارت با داشتن یک مدیریت سالم و قوی توانسته ظرفیت و توانایی نیروهای امنیتی را بلند ببرد.

این در حالیست که وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در گزارش تازه‌اش وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان را به ضعف مدیریتی، فساد و سوء استفاده از طیاره‌های نظامی متهم کرده‌است.

در این گزارش آمده‌است که وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان به علت فساد اداری و ضعف مدیریتی به هزینۀ بیشتر از ۶۷۰ میلیون افغانی جریمه شده‌اند.

اما غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع این مسئله را نه تأیید و نه هم رد کرده می‌گوید که بررسی‌ها در این مورد جریان دارد.

آرشیف: غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع حین کنفرانس خبری در کابل
آرشیف: غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع حین کنفرانس خبری در کابل

وی گفت:

"این گزارش‌ها به ما رسیده و روی بررسی گزارش‌ها کار می‌کنیم، بررسی جریان دارد که در کدام ساحه و علت آن چه بوده آیا ضعف مدیریت بود یا خیر؟ پس از تکمیل بررسی این مسئله با شما شریک ساخته می‌شود."

پیش از این سیگار هم گفته بود که به دلیل نظارت و بررسی‌های کمرنگ وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان، صدها میلیون دالر که به‌خاطر آموزش اردو و پولیس ملی اختصاص داده شده بود، نتیجه نداده‌است.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور نیز پیش از این شفافیت در قرارداد‌های بزرگ به ویژه قرارداد‌های امنیتی و زندانی شدن شماری از مقام‌های نظامی را فشردۀ از دستآوردهای مبارزه با فساد عنوان کرده بود.

از سوی هم نادر بلوچ عضو کمیسیون امنیتی و امور دفاعی مشرانو جرگه موجودیت فساد در ادارات حکومتی را پذیرفته، اما می‌گوید هرچند مبارزه جدی علیه فساد جریان دارد، اما به‌خاطر از بین بردن کامل فساد باید مبارزه جدی با یک مدیریت قوی انجام شود.

وی گفت:

"به باور من فساد در تمام ادارات دولتی وجود دارد این مسئله را ما رد کرده نمی‌توانیم و به‌خاطر شفافیت و از بین بردن فساد مبارزه شدید جریان دارد و در این مسئله باید پاسخگو خود وزارت‌های دفاع و داخله باشند که امروز چرا پنتاگون چنین گزارش را نشر کرده‌است و این بیانگر اینست که نهادهای در ارگان‌های امنیتی هستند که هنوز آغشته به فساد هستند و دست به فساد می‌زنند."

آقای بلوچ می‌گوید، تا زمانی‌که حکومت افغانستان مبارزه با فساد را در اولویت قرار ندهد و در زمینه از برخورد سیاسی دست بردار نشود، از بین بردن فساد در این کشور ناممکن خواهد بود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG