لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به منظور گفتگوهای دو جانبه به هند رفت


حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به منظور گفتگوهای دو جانبه روی پروسه صلح و همکاری‌های امنیتی به هند رفت.

عبدالکبیر واثق معاون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه «۱۳ جدی ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، این سفر بنا به دعوت رسمی مشاور امنیت ملی هند صورت گرفته است.

به‌گفته وی، در این سفر در بارۀ موضوعات مرتبط به صلح و همکاری‌های امنیتی کابل-دهلی گفتگو خواهد شد.

در این سفر در باره موضوعات مرتبط به صلح و همکاری‌های امنیتی کابل-دهلی گفتگو خواهد شد.

او افزود:

"داکتر حمدالله محب مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان به دعوت رسمی مشاور امنیت ملی هند به منظور گفتگو در باره همکاری‌های دو جانبه، روند صلح و همکاری‌های امنیتی امروز عازم هند می‌شود و ممکن یک یا دو روز صحبت‌های خواهند داشت."

عبدالکبیر واثق معاون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
عبدالکبیر واثق معاون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

هند از کشورهای متحد افغانستان به حساب میاید که از سال‌ها به این‌سو با افغانستان در بخش‌های نظامی و اقتصادی همکاری داشته است.

همکاری مالی برای اعمار ساختمان شورای ملی افغانستان و بند سلما در ولایت هرات و همچنان کمک چندین هلیکوپتر به نظامیان افغان از همکاری مهم هند به شمار میاید.

هرچند نزدیکی دهلی نو با کابل گاه‌گاهی مورد خشم اسلام‌آباد قرار گرفته، اما دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا سال گذشته هنگام اعلام استراتژی کشورش برای جنوب آسیا خواهان نقش آفرینی بیشتر هند در کمک به ایجاد امنیت در افغانستان از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی شده‌است.

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا همچنان در اظهارات تازه‌اش گفته است که هند، روسیه و پاکستان باید در افغانستان بجنگند، نه امریکا.

ترمپ که در یک نشست کابینۀ کشورش در امریکا سخنرانی می‌کرد به همکاری‌های ناچیز متحدانش در افغانستان اشاره کرد و با طعنه به نریندرا مودی صدراعظم هند گفته است، مودی بار بار برای وی گفته است که کشورش برای افغانستان یک کتابخانه اعمار کرده است در حالی که به‌گفته ترمپ هزینۀ این کتابخانه مساوی به مصارف پنج ساعته امریکا در افغانستان می‌شود.

از سوی هم با گرم شدن بحث‌های صلح در افغانستان و دخیل شدن برخی کشورها از جمله امریکا، پاکستان، امارات متحده عربی، عربستان، چین و ایران در این بحث‌ها، حضور هند در این خصوص کمرنگ به نظر می‌رسد.

برخی کارشناسان روابط بین‌المللی می‌گویند، در چنین شرایط افغانستان می‌خواهد نقش هند را به‌عنوان متحد نزدیک خود بیشتر جلب کند.​انتظار خادم یکی از کارشناسان روابط بین‌المللی

انتظار خادم یکی از این کارشناسان افزود:

​"شما دیدید که ترمپ هم از نریندرا مودی صحبت کرد و گفت که هر باری که وی را می‌بینم کتابخانه خود را به رخ ما می‌کشد در حالی که ترمپ گفت که این به اندازه مصرف پنج ساعته ما هم نیست، پس خوب است که حمدالله محب در این سفر هند را تشویق به ادای مسئولیت کند و بگوید که وضعیت به طوری است که هند باید به شکلی مسئولیت ادا کند که هم منافع خود و هم منافع افغانستان در آن تضمین شود."

آقای خادم همچنان می‌گوید، افغانستان باید با هند یک آغاز جدید در بخش همکاری‌های دو جانبه داشته باشد.

به‌گفته وی، هند می‌تواند به‌عنوان یک آغاز جدید همکاری‌هایش را در بخش تقویت و تجهیز نظامیان افغان افزایش دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG