لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

انتقاد شماری از سینماگران افغان از وضع مالیات بر تولیدات هنری شان!


آرشیف، انجنیر لطیف احمدی دایرکتر فلم‌های هنری افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل
آرشیف، انجنیر لطیف احمدی دایرکتر فلم‌های هنری افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل

وضع مالیات بر تولیدات فلم‌های هنری و بی‌توجهی دولت در عرصه زنده نگهداشتن هنر از جمله مسایلی اند که سینماگران و هنرمندان افغان از آن شکایت می‌کنند.

آنان روز یکشنبه در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفتتند، در جریان سال‌های گذشته هیچ نوع کار بنیادی در عرصه هنر صورت نگرفته و در تازه‌ترین مورد مالیات نیز بالای تولید فلم‌های آنان وضع گردیده‌است.

انجنیر لطیف احمدی دایرکتر فلم‌های هنری افغانستان در این نشست گفت، اگر حکومت می‌خواهد افغانستان به یک کشور فرهنگی مبدل گردد باید در این عرصه توجه جدی نماید.

وی می‌گوید:

"مسئله مالیه را بسیار ناجونمردانه پیش پای ما گسترده ساختید خواهش می‌کنم از شما چهار نخبه دولت را در این رابطه بگمارید که صحبت کند همراه یک حلقه هنرمند که آنان در این مورد چه می‌گویند شما یک مسئله را محکم گرفتید که مالیه، او برادر تو مالیه از کی می‌گیری، مالیه بر عایدات است هنرمندی که عاید ندارد و از جیب خود مصرف می‌کند شما از او مالیه می‌خواهید."

آقای احمدی می‌گوید، آنان از پول شخصی‌شان برای زنده نگهداشتن هنر و فرهنگ کار کرده و فلم تهیه می‌کنند و خود‌شان هیچ عاید ندارند از کجا می‌توانند به دولت مالیه بپردازند.

به گفته انجنیر لطیف، این کار حکومت سبب می‌شود تا هنرمند و هنر پیشه از تولید فلم و کارهای هنری دلسرد شود.

فرهنگ فلم‌سازی در افغانستان قبل از حکومت طالبان به شکل مسلکی وجود داشته و دستآوردهای خوبی را نیز به ارمغان آورده بود اما این هنر در زمان حکومت طالبان از هم پاشید.

در زمان حاکميت طالبان (دهه ۱۳۷۰)، فلم‌سازى و هر نوع نشرات تصويرى، ممنوع قرارداده شد و زنان نمى‌توانستند بيرون از منازل‌شان بخصوص در دفاتر رسمى کار کنند، چه رسد به اين‌که فلم توليد شود و زنان و دختران در آن نقش بازى کنند.

اما پس از سقوط رژیم طالبان تاکنون صدها فلم افغانی دیجیتلی و سینمایی در کشور تولید شده و شماری از این فلم‌ها در جشنواره‌ها و فیستیوال‌های جهانی جوایز و تقدیرنامه هم گرفته‌اند.

از سوی هم شمعروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در صورتی‌که آنان عاید نداشته باشند مالیه بر عایدات از آنان گرفته نمی‌شود اما اگر شرکت و عاید داشته باشند بر اساس قوانین ۴ درصد مالیه از آنان گرفته می‌شود:

"در صورتی‌که آنان مفاد و عاید نداشته باشند از آنان مالیه بر عایدات گرفته نمی‎شود اما در صورتی‌که آنان شرکت داشته و عاید خالص داشته باشند مطابق قوانین چهار درصد مالیه اخذ می‌شود که آنان دوباره به مصرف خود آنرا سنجش می‌کنند تا از مالیه بر عایدات برائت حاصل کنند."

در عین حال سید منصور رحمانی رئیس تیاتر کابل که در این نشست حضور داشت گفت، حکومت همانطوری که در دیگر بخش‌ها توجه می‌کند باید در بخش فرهنگ سازی، تقویت هنر و حل مشکلات سینماگران نیز توجه کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG