لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

گمرکات افغانستان با کمره های نظارتی مجهز می‌شوند


وزارت مالیه در تمام گمرکات محصولی و سرحدی کمره‌های نظارتی، سیستم‌های تکنالوژی معلوماتی را نصب می‌کند که همه از یک اتاق در مرکز کنترول می‌گردد.

شمعروزخان مسجدی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیوآزادی گفت که این گام بخاطرتامین شفافیت و بلند بردن ظرفیت در گمرکات و هم‌چنان بلند بردن عواید برداشته شده‌است.

وی می‌گوید:

"چیزی را که ما در گمرکات تطبیق می‌کنیم این بیشتر جنبه نظارتی دارد، مسئله وزن، ترازو‌ها، در دروازه‌های دخولی و خروجی گمرکات است، کمره‌های نظارتی را که ما نصب می‌کنیم برای تشریح، گرفتن نمبرپلیت موتر، داخل و بیرون شدن تعداد موترها و هم‌چنان بخاطر نظارت مامورین وکمیشنکاران تطبیق می‌شود."

وی می‌گوید که با این اقدام نه تنها که به شفافیت در گمرکات توجه می‌شود بلکه استفاده درست از ترازوها سبب این خواهد شد تا هیچ کسی در بخش وزن اقدام خلاف قانون را انجام داده نتواند.

آقای شمعروزخان می‌گوید که این بزرگ‌ترین پروژه به سطح گمرکات است که کارهای تدارکاتی آن تکمیل شده و در حال تطبیق می‌باشد.

تلاش وزارت مالیه این است تا این پروژه در مدت شش ماه تکمیل گردد.

حکومت این گام را بخاطر دیجیتل سازی گمرکات در حالی بر می‌دارد که رانندگان موترهای باربری همواره از فساد از سوی گمرکات در شاهراه‌ها شکایت کرده‌اند.

از سوی دیگر همواره از اقدامات قانونی در برابر موترهای اضافه بار سخن گفته شده است اما دیده می‌شود که تا هنوز این گونه موترها توقف داده نشده‌اند.

تاج محمد تلاش کارشناس مسایل اقتصادی هر چند برداشتن این گام را ناوقت می‌داند اما این اقدام را برای جلوگیری از فساد و حفاظت از شاهراه‌ها یک گام مهم می‌داند.

آقای تلاش در مورد برخی از مفاد این پروژه به رادیو آزادی گفت:

"به باور من هرگاه حکومت افغانستان کمره‌ها را در گمرکات نصب می‌کند این برای عواید گمرکات یک گام ابتدایی، اساسی و مهم است، دوم کسانی‌که به صفت کمیشنکاران در آنجا کار می‌کنند تعداد آن‌ها بسیار کم می‌شود، سوم بست‌هایی‌که به دالر معامله می‌شد در این بخش فساد کمتر می‌گردد شفافیت تامین می‌شود."

اما وی تاکید می‌کند که برای کنترول این سیستم در کنار استخدام افراد صادق و شایسته باید توجه به مشکلات امنیتی و تخنیکی از شروع کار وجود داشته باشد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG