لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

شورای ولایتی: جنگ طالبان در سرپل را جنرالان پاکستانی رهبری می‌کنند


آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان

مسئولان شورای ولایتی سرپل ادعا می‌کنند که جنگ طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان در این ولایت را جنرالان پاکستانی رهبری می‌کنند.

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح در ولسوالی‌های کوهستانات و صیاد سرپل مراکز آموزشی دارند و برنامه عملیاتی خود را نیز از همین مراکز رهبری می‌کنند.

وی گفت که رهبری جنگی و آموزشی طالبان مسلح در سرپل را جنگجویان خارجی و اعضای شبکه استخباراتی پاکستان (ISI) بر عهده دارد.

آرشیف، محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل
آرشیف، محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل

رحمانی در این باره گفت:

" نیروهای بومی و محلی را بیشتر رهبریت‌شان را کسانی به عهده دارند که از بیرون آمده‌اند و بیشتر جنرالان متقاعد پاکستانی بر عهده دارند، برنامه‌های جنگی و عملیاتی آن‌ها نیز توسط کسانی به پیش برده می‌شوند که آن‌ها خارجی هستند."

آقای رحمانی با ابراز نگرانی در مورد افزایش حملات تروریستی طالبان مسلح در ولایت سرپل می‌گوید که از حدود سه سال به این‌سو ولسوالی‌های کوهستانات و صیاد سرپل به دلیل عدم راه اندازی عملیات وسیع نظامی علیه طالبان، به پناهگاه‌های امن تروریستان خارجی مبدل شده‌اند.

وی گفت، طالبان و جنگجویان خارجی‌شان ساحات مربوط به مرکز سرپل، ولسوالی کوهستانات، اکثر ساحات ولسوالی صیاد و برخی از مناطق ولسوالی‌های سوزمه قلعه و سانچارک ولایت سرپل را در اختیار خود دارند و در تلاش تصرف مرکز این ولایت هستند.

وی افزود:

"در طول بیش از سه سال ولسوالی‌های کوهستانات، کته قلعه، شیرم‌ها و ولسوالی صیاد و دیگر ساحات سرپل با وجود این که باز پس‌گیری نشد، با گذشت هر روز قریه‌جات پیهم سقوط کرده می‌روند و تهدیدات امنیتی در حال بالا رفتن است."

پیش از این جنرال ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی شاهین نیز حضور اتباع کشورهای بیرونی خاصتاً جنگجویان اویغور، پاکستانی و ازبکستانی را در صفوف مخالفین مسلح دولت در زون شمال کشور تأیید کرده‌است.

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل از مقامات ارگان‌های امنیتی خواهان راه اندازی عملیات وسیع به هدف محو تروریستان در سرپل می‌باشد.

اما مسئولان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان می‌گویند، دامنه عملیات زمستانی "ایثار -۱۰" بزودی از ولایت فاریاب به سرپل کشانده خواهد شد.

محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‌گوید که ساحات آسیب پذیر در سرپل تحت نظارت نیروهای کشفی و هوایی این قول اردو قرار دارد و بزودی مخالفین در این ساحات سرکوب خواهند شد.

وی در مورد گفت:

"ما ساحات آسیب پذیر را تحت نظارت تیم‌های کشفی هوایی خود قرار دادیم و عملیات ایثار-۱۰ که در فاریاب جریان دارد بعد از دستیابی به هدف تعیین شده به ولایات جوزجان و سرپل کشانده می‌شود."

در حالی شورای ولایتی سرپل از رهبری جنگ طالبان به وسیله جنرالان پاکستانی خبر داده در رابطه ابراز نگرانی می‌کند که مسئولان قول اردوی شاهین نیز پیش از این دولت ایران را به فراهم کردن تجهیزات پیشرفته نظامی به طالبان در شمال متهم کرده‌اند.

اما قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی ادعای شورای ولایتی سرپل مبنی بر رهبری جنگ طالبان توسط جنرالان پاکستانی در این ولایت را رد کرد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG