لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

وزارت معارف: ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی سال آینده توسط سکتور خصوصی چاپ می‌شود


میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان (چپ) حین امضای قرارداد چاپ ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی برای مکاتب با شیرباز کمین زاده مسئول مطبوعه بهیر در کابل
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان (چپ) حین امضای قرارداد چاپ ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب درسی برای مکاتب با شیرباز کمین زاده مسئول مطبوعه بهیر در کابل

وزارت معارف برای رفع نیازمندی هایش به کتاب‌های درسی در سال روان، امسال ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب چاپ می‌کند.

قرار داد چاپ این کتاب‌ها، روز سه‌شنبه میان سرپرست وزارت معارف و رئیس شرکت طباعتی بهیر، در جریان یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت، امضا شد.

میرویس بلخی سرپرست این وزارت هنگام امضای تفاهمنامۀ چاپ این کتب گفت، بر اساس یک پلان ۵ ساله به تمام متعلمین در سراسر کشور کتاب توزیع می‌گردد.

وی افزود:

"یک برنامه ۵ ساله که چاپ توزیع و تکثیر کتاب را در نظر گرفتیم و مطابق این پلان قرار شد که در ۵ سال آینده ۱۳۵ میلیون جلد کتاب که از صنف اول الی صنف ۱۲ شامل رهنمای معلم است قرار است در ۵ سال آینده به ارزش ۷۵ میلیون دالر امریکایی چاپ شود."

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل

میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف گفت در برنامه پنج‌ساله معارف برای چاپ کتاب، قرار است ۱۳۵ میلیون جلد کتاب که از صنف اول تا صنف دوازدهم را در بر می گیرد، طی سه مرحله به چاپ برسد.

وی افزود در مرحله نخست که قرارداد آن امروز با شرکت طباعتی بهیر صورت گرفت، قرار است ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب برای صنوف اول تا ششم، در مدت چهار ماه به چاب برسد.

مطابق قرار داد، این شرکت مسئولیت دارد تا کتاب‌ها را پس از چاپ به ولایت‌ها نیز انتقال دهد.

در عین حال شیرباز کمین زاده، رئیس شرکت طباعتی بهیر اطمینان داد که بر بنیاد قرار داد، ۱۲.۲ میلیون جلد کتاب مورد نیاز وزارت معارف را در زمان معین آن و با کیفیت مورد نظر وزارت معارف چاپ نموده و به ولایت‌ها انتقال دهد.

با آن‌که به‌خاطر چاپ کتاب مکاتب یک چاپخانه دولتی به نام نبراسکا از سوی دولت مشخص شده‌است، اما وزارت معارف به‌خاطر کیفیت بهتر و چاپ به وقت این مسئولیت را به سکتور خصوصی می‌سپارد.

با این همه شماری از کارشناسان امور تعلیم و تربیه این اقدام وزارت معارف را یک عمل نیک دانسته می‌گویند، حکومت باید به‌خاطر چاپ این کتب برای مطابع ولایت‌ها هم سهم بدهد.

محمد صابر نوری یک تن از این کارشناسان می‌گوید:

"این یک اقدام نیک است، نه‌تنها کابل، بلکه با ادارات محلی و چاپخانه‌ها هم توافق گردد. ریاست‌های معارف هم باید بودجه داده شود و آنان بررسی‌های خود را بکنند که به چقدر کتاب نیاز دارند یعنی با مطابع ولایتی هم این قرارداد‌ها شود هم تشبثات محلی تقویت می‌گردد و هم کتاب‌ها با هزینه کم و در زمان معین چاپ می‌شود."

آقای نوری می‎گوید، حکومت باید به‌خاطر بهبود وضعیت معارف به ویژه در مناطق دور دست آگاهی عامه بلند برده و همکاری مردم را نیز در این راستا با خود داشته باشد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG