لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

نجرابی: رأی‌دهی به کاندید وزرا قبل از رخصتی شورای ملی ممکن نیست


آرشیف: میرداد نجرابی منشی ولسی جرگه افغانستان
آرشیف: میرداد نجرابی منشی ولسی جرگه افغانستان

در حالی کمتر از دو هفته دیگر به آغاز رخصتی زمستانی اعضای شورای ملی باقی مانده‌است هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید ممکن نخواهد بود ، به نامزد ان که اسناد‌شان ازسوی حکومت به این جرگه فرستاده شده‌است در این مدت رأی اعتماد و یا عدم اعتماد داده شود.

میرداد نجرابی منشی این جرگه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که اجندای ولسی جرگه الی ۲۹ جدی تکمیل شده و مطالعه اسناد نامزد وزرا و اعضای شورای عالی ستره محکمه نیز به وقت کافی نیاز دارد.

وی گفت:

"اسناد تحصیلی‌ شان به تمام کمیسیون‌ها فرستاده می‌شود که این ها از هر لحاظ آن را بررسی بکنند تا از جمله در مورد اسناد تحصیلی، سوابق کاری و دیگر مسایل معلومات را به ولسی جرگه ارائه بکنند بعد از تأیید آن‌ها می شود که این شامل آجندا شود اما اجندای مجلس مطابق فیصله جلسه دیروز تا تاریخ ۲۹ جدی که وقت کمی داشتیم پیش‌بینی شده من فکر می‌کنم که در این اجلاس تقنینیه به رأی گیری وقت پیدا نخواهد شد."

این در حالیست که اعضای شورای ملی به تاریخ اول دلو برای مدت ۴۵ روز یعنی تا تاریخ ۱۵ حوت به رخصتی‌های زمستانی‌شان می‌روند.

در جریان هفته جاری هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان گفت که اسناد اسد الله خالد سرپرست وزارت دفاع، امرالله صالح سرپرست وزارت داخله، میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف وحسینه صافی سرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همراه با دو عضو شورای عالی ستره محکمه به ولسی جرگه فرستاده شده‌است.

در گزارش‌ها گفته شده‌است که امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه گذشته گفته است که کمیته رؤسا تصمیم خواهند گرفت که این نامزدان چه زمانی به مجلس عمومی معرفی شوند.

خواستیم نظرحکومت را نیز دررابطه به اظهارات هیئت اداری ولسی جرگه داشته باشیم اما موفق نشدیم.

در این حال برخی کارشناسان حقوقی افغان می‌گویند که مطابق قانون، سرپرست وزرا از دو ماه بیشتر نمی‌توانند در یک اداره دولتی بحیث سرپرست اجرای وظیفه نمایند

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان می‌گوید باید اعضای ولسی جرگه فعلی با توجه به شرایط کنونی در کشور رخصتی‌شان را به تعویق انداخته و به این وزرا رأی اعتماد بدهند.

آرشیف، کبیر رنجبر کارشناس حقوقی
آرشیف، کبیر رنجبر کارشناس حقوقی

"من به این متیقن استم که بسیار ضرورت جدی است که این حالت سرپرستی تغییر بخورد این‌ها مکلف استند که رخصتی‌های خود را به تعویق بیندازند ما حتی در اصول وظایف داخلی دوره ۱۵ تسجیل کرده بودیم و حالی هم وجود دارد زمانی‌که تشخیص می‌شود که ضرورت عاجل است این‌ها می‌توانند یک هفته تا سه هفته رخصتی‌های‌شان را به تعویق بیندازند."

آقای رنجبر با اشاره به تأخیر در کار اعلام نتایج نامزدان ولسی جرگه سال ۱۳۹۷ از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید هنوز مشخص نیست که دوره بعدی ولسی جرگه چه زمانی آغاز خواهد شد.

این در حالیست که برخی از اعضای ولسی جرگه نیز تأکید دارند که رأی دادن به وزرا بخصوص وزرای دفاع و داخله با توجه به شرایط کنونی در کشور بسیار مهم بوده با گرفتن رأی اعتماد آن‌ها می‌توانند وظایف‌شان را به وجه بهتر آن انجام داده متوجه مسئولیت‌های‌شان بیشتر خواهند بود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG