لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

مقامات: حمله طالبان مسلح بالای ولسوالی آب کمری بادغیس عقب زده شد


مقامات محلی در ولایت بادغیس می‌گویند مخالفان مسلح با همکاری شورای کویته پاکستان برای سقوط ولسوالی آب کمری اقدام کرده‌اند.

جمشید شهابی سخنگوی والی بادغیس می‌گوید شب گذشته ساعت‌ها در اطراف ساختمان ولسوالی آب کمری جنگ شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح جریان داشته است که درنتیجه تلفات به دو طرف درگیری وارد شده‌است.

چهارشنبه شب صدها تن از مخالفان مسلح دولت با همکاری شورای کویته پاکستان بالای مرکز ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس حمله تهاجمی انجام داده اند.

مقامات محلی بادغیس می‌گویند که شماری از مخالفان مسلح از ولایت‌های هرات، غور و فاریاب نیز در این حمله اشتراک داشته اند.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس می‌گوید که مخالفان مسلح قصد تصرف ولسوالی آب کمری را داشتند، اما با مقاومت نیروهای افغان موفق به این کار نشدند.

وی گفت:

"مخالفان مسلح دولت پلان بسیار گسترده را داشتند تا ولسوالی آب کمری را سقوط دهند و قلعه نو مرکز این ولایت را تحت شعاع قرار بدهند. بر اساس معلومات استخباراتی ما جنگجویان شورای کویته نیز در این جنگ حضور داشته‌اند. این‌ها شب گذشته ساعت ۹ بجه بالای هسته ولسوالی آب کمری حملات گروهی را انجام داده‌اند."

همزمان عبدالعزیز بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس روز گذشته به رادیو آزادی گفت که نیروهای مشترک امنیتی بخش‌های از ولسوالی آب کمری را ترک کرده و چندین قریه را به مخالفان مسلح واگذار کرده‌اند.

او گفت شماری ازاین نیروها به «قلعه نو» مرکز این ولایت و ولایت هرات فرار کرده و برخی دیگر‌شان با طالبان یکجا شده‌اند. او این تصمیم نیروهای امنیتی را بخاطرعدم حمایت حکومت مرکزی از نیروهای امنیتی در جنگ علیه مخالفان مسلح دانست.

سخنگوی والی بادغیس می‌گوید که در حمله شب گذشته مخالفان مسلح بالای ولسوالی آب کمری، ۸ تن از نیروهای امنیتی کشته و دوازده تن دیگر به شمول عجب گل کاکر ولسوال آب کمری زخمی شده‌اند.

وی افزود:

"متأسفانه در حادثه چهارشنبه شب در ولسوالی آب کمری هشت تن از نیروهای امنیتی کشته شدند و دوازده تن زخم برداشته که در جمع زخمی‌ها ولسوال آب کمری شامل می‌باشد."

مقام‌های محلی بادغیس ادعا می‌کنند که در جریان این حمله ۱۵ مخالف مسلح کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

طالبان مسلح مسئولیت حمله بالای ولسوالی آب کمری را به عهده گرفته ادعا کرده‌اند که در این رویداد ۴۳ سرباز افغان را کشته‌اند و ۱۸ تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

در همین حال، عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس از کمبود امکانات و تشکیلات نیروهای دولتی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کند و مدعی است که نیروهای زمینی پشتیبانی هوایی نمی‌شوند.

وی گفت:

"ظاهراً امکانات نیروهای نظامی در ولایت بادغیس کم است و مسئله دیگر این است که امکانات هوایی در بادغیس وجود ندارد. شما ببینید که دیشب تا صبح جنگ بود، جنگ بسیار خطرناک بالای تعمیر ولسوالی جنگ باشد و نیروهای هوایی حمایت نکند، شما چه انتظار دارید."

یکشنبه شب نیز در حملات مخالفان مسلح در ولسوالی‌های آب کمری و قادس ۲۱ نیروی دولتی کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

اعضای شورای ولایتی بادغیس می‌گویند که پنج ولسوالی این ولایت در آستانه سقوط به دست طالبان مسلح قرار دارند و احتمال آن زیاد است که دامنه ناامنی‌ها به شهر «قلعه نو» مرکز ولایت بادغیس برسد.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG