لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

مایک پامپیو: مرتکبین قتل جمال خاشقجی باید به میز عدالت کشانیده شوند


آرشیف، جمال خاشقجی شهروند عربستان سعودی که در قونسلگری این کشور در شهر استانبول ترکیه کشته شد.
آرشیف، جمال خاشقجی شهروند عربستان سعودی که در قونسلگری این کشور در شهر استانبول ترکیه کشته شد.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا ناوقت دیروز وارد ریاض شد، جایی‌که قرار است با شهزاده محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار نموده و از او بخواهد تا یقینی سازد که مرتکبین قتل جمال خاشقجی به میز عدالت کشانیده شوند.

این دیپلومات ارشد امریکایی در حال حاضر مشغول سفر دوره‌ای به شرق میانه است و این دومین دیدارش از سعودی بعد از آن است که خاشقجی خبرنگار اسبق سعودی که با واشنگتن پست همکاری داشت، در دوم اکتوبر سال گذشته در داخل قونسلگری سعودی در استانبول کشته شد.​آرشیف، مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا

پامپیو قبل از آن که راهی سعودی شود در قطر به خبرنگاران گفت:

"ما بحث‌ها را با ولیعهد سعودی و دیگر مقامات این کشور ادامه می‌دهیم تا یقینی گردد که عدالت در رابطه با قتل غیر قابل قبول جمال خاشقجی تکمیل و عملی گردد. ما به گفتگوها در این مورد ادامه خواهیم داد تا یقینی شود که تمام حقایق معلوم شده و مرتکبین به میز عدالت کشانیده شوند، یقیناً از سوی سعودی، ولی از سوی امریکا نیز."

آقای پامپیو بعد از دیدار با همتای قطری‌اش و امیر این کشور راهی سعودی شد.

دیدار پامپیو از سعودی بخشی از سفر دوره‌ای اش به شرق میانه است که وی در آن تا حال از عمان، قاهره، مانامه، ابوظبی، دوحه و ریاض دیدن نموده و به مسقط و بالاخره کویت نیز خواهد رفت.

پامپیو در سفر قبلی‌اش به ریاض که مدتی بعد از مرگ خاشقجی صورت گرفت تبسم‌های با ولیعهد سعودی داشت که شماری زیاد را در امریکا خشمگین ساخته بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفته است، روابط و اتحادش با سعودی را حفظ می‌کند، ولی سنای امریکا ولیعهد سعودی شهزاده محمد بن سلمان را در این قتل دخیل دانسته است.

جمال خاشقجی که شهروند عربستان سعودی بود و در امریکا اقامت داشت، از منتقدین سرسخت حکومت سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور به شمار می‌رفت.

خاشقجی در دوم اکتوبر پارسال از قونسلگری عربستان در استانبول ناپدید شد و سپس خبر مرگش بازتاب یافت.

XS
SM
MD
LG