لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

پروسه صلح افغانستان چرا یک امتحان دشوار و پیچیده خواهد بود؟


  • ایرو ایشیا ریویو​

پروسه صلح افغانستان چرا یک امتحان دشوار و پیچیده خواهد بود؟

سؤالی ست که نشریه ایرو ایشیا ریویو در عنوان یک مطلب تحلیلی خود در بارۀ تلاش‌های جاری صلح در افغانستان مطرح کرده‌است.

نشریه می‌افزاید که حکومت امریکا به رهبری دونالد ترمپ که به هدف پایان بخشیدن به طولانی‌ترین جنگ امریکا گفتگو با طالبان را آغاز کرده‌است منتظر پیشرفت در پروسه جاری صلح می‌باشد.

رئیس جمهور ترمپ می‌خواهد نیمی از سربازان امریکایی را از افغانستان خارج سازد، ولی گفتگوهای وی برای پایان دادن به جنگ در این اواخر بعد از آن با مانع روبه‌رو شد که طالبان نشستی را که قرار بود با مقامات امریکایی در قطر داشته باشند به علت اختلافات در مورد اجندا لغو کردند.

به باور نویسنده، این پروسۀ صلح از لحاظ جغرافیای سیاسی به‌خاطر پیچیده خواهد بود که نه واشنگتن و نه طالبان خواهند توانست که بدون در نظرداشت خواسته‌های جوانب منطقه‌ای به کدام فیصله برسند.

نویسندۀ نشریه ایرو ایشیا ریویو می‌افزاید که اطراف منطقه‌ای با مطرح ساختن برخی خواسته‌های غیر قابل پذیرش و تقویت موضع‌گیری طالبان امکان دارد پروسه صلح را تخریب کنند و یا هم تلاش کنند که با اقدامات دیگر خود افغانستان را بی‌ثبات سازند.

ایرو ایشیا ریویو بعد از بیان موضع‌گیری اطراف دخیل در نزاع افغانستان چون پاکستان، ایران، هند، چین، روسیه و شماری از کشورهای آسیای میانه می‌نویسد که این همه کشورها از نظر جغرافیای سیاسی در آیندۀ افغانستان منافع خود را داشته و انتظار دارند تا تلاش‌های صلح نتایجی داشته باشد که نگرانی‌های آن‌ها را پاسخ گوید.

  • ستارز ایند سترایپس

اما نشریه امریکایی ستارز این سترایپس به موضوع بازداشت یک افغان در امریکا توجه کرده‌است.

این فرد برای مدتی با نیروهای امریکایی در افغانستان ترجمان و قراردادی بود.

نشریه می‌نویسد که محمد آصف متوکل با رسیدن با خانوادۀ خود به میدان هوایی هیوستون امریکا روز جمعه بازداشت شد.

مقامات تهدید کرده‌اند که او را دوباره به افغانستان خواهند فرستاد.

یک مرکز پشتیبانی حقوقی مهاجرین گفته‌است که متوکل ۴۸ ساله با همسر و ۵ فرزند خود با ویزه مهاجرت به امریکا رسید، ولی مقامات گمرک و پاسداران سرحدی او را در میدان هوایی هیوستون متوقف ساختند.

همسر و فرزندان وی سپس رها، ولی خود او برای تحقیقات نگه داشته شده‌است.

نشریه ستارز ایند سترایپس از قول یک وکیل مدافع آقای متوکل می‌نویسد که به وی و خانواده او طبق یک برنامه خاص مهاجرت به امریکا و بودوباش در این کشور ویزه داده شده‌است.

ولی مقامات به‌خاطر آن‌ها را متوقف ساختند که پاکت‌های مهرولاک شدۀ سوابق صحی آن‌ها از سوی کدام فرد خانواده گشوده شده بود.

مقامات شک دارند که امکان دارد این اسناد جعل شده باشند.

ستارز ایند سترایپس می‌نویسد که آقای متوکل میان سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۳ ترجمان نیروهای امریکایی در افغانستان بود و سپس چون یک قراردادی کار می‌کرد.

کسانی‌که در افغانستان و عراق با نیروهای امریکایی کار کرده باشند و زنده‌گی آن‌ها در خطر باشد طبق برنامه خاص، ویزه مهاجرت به امریکا به آن‌ها داده می‌شود.

این برنامه که از سال ۲۰۰۹ به این‌سو برای افغان‌ها آغاز شده‌است طی آن تا سال ۲۰۱۸ دو هزار و چهارصد و ده نفر با خانواده‌های خود به امریکا رفته‌اند و سکونت اختیار کرده‌اند.

این رقم نسبت به سال ۲۰۱۷ پنجاه فیصد کاهش را نشان می‌دهد.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید حدود ۱۹ هزار افغان تقاضای ویزه امریکا کرده‌اند که مورد غور قرار دارد.

XS
SM
MD
LG