لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

سازمان ملل متحد خواهان ازسرگیری گفتگوهای امریکا و کوریای شمالی شد


انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد

منشی عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته از امریکا و کوریای شمالی خواست تا بخاطر خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کوریا، گفتگوهای شانرا ازسر گیرند.

انتونیو گوترش تأکید کرد که این بار برای خلع سلاح شبه جزیره کوریا باید اقدامات جدی روی دست گرفته شود.

آقای گوترش در صحبت با خبرنگاران در نیویارک گفت:

"باور داریم که وقت آن رسیده تا امریکا و کوریا یکبار دیگر گفتگو‌های شانرا ازسر گیرند و در این مورد یک طرح واضح تعیین شود."

همزمان با تأکید منشی عمومی سازمان ملل متحد، رئیس جمهور دونالد ترمپ دیروز در قصر سفید با کیم یونگ چال دیپلومات ارشد کوریای شمالی دیدار کرد.

پیش از این آقای چال با مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا نیز ملاقات کرد که در آن روی دیدار بعدی رئیس جمهور امریکا با رهبر کوریای شمالی بحث و گفتگو شد.

کیم یونگ چال دیپلومات ارشد کوریای شمالی
کیم یونگ چال دیپلومات ارشد کوریای شمالی

آژانس خبری رویترز گزارش داده‌است که سفر کیم یونگ چال به امریکا نشان می‌دهد که کوریای شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کوریا آماده اقدامات بیشتر است.

قصر سفید در مورد ملاقات میان رئیس جمهور دونالد ترمپ و کیم یونگ چال گفته است که دو طرف در ملاقات‌شان که در دفتر کاری آقای ترمپ انجام شد روی بهبود روابط دو کشور، خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کوریا و دیگر مسایل مورد علاقه صحبت کردند.

وزارت خارجه امریکا نیز با نشر یک اعلامیه دیروز جمعه گفت که مایک پومیپو وزیر خارجه امریکا در ملاقات با کیم یونگ چال نماینده کوریای شمالی روی مسایل مهم صحبت کردند اما در این مورد بیشتر جزئیات داده نشده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، کوریای شمالی می‌خواهد در این سفر نماینده‌اش به امریکا تاریخ ملاقات بعدی میان کیم جونگ اون رهبر این کشور با رئیس جمهور دونالد ترمپ اعلان شود.

با آن‌که ترمپ و کیم برای ملاقات بعدی‌شان تمایل نشان داده‌اند اما برخی از آگاهان بدین باور اند که هر نوع خوشبینی در این مورد پیش از وقت است.

در نخستین ملاقات میان رئیس جمهور دونالد ترمپ و کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی که در ماه جون ۲۰۱۸ میلادی صورت گرفت آقای کیم تعهد سپرد که بخاطر پاکسازی شبه جزیره کوریا از سلاح‌های هسته‌ای اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت اما تاکنون در این راستا گام‌های عملی برداشته نشده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG