لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

گراهام: خروج نیروهای امریکا از سوریه باید تا زمانی شکست کامل داعش، بطی گردد


سناتور گراهام
سناتور گراهام

یک سناتور برجسته امریکایی می‌گوید، خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه باید تا زمانی شکست کامل جنگجویان داعش، بطی گردد.

انادولو خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داد که سناتور گراهام گفته که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا باید پلان خروج نیرو های امریکایی از سوریه را بطی سازد تا جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در سوریه شکست بخورند.

سناتور لیندسی گراهام یک روز پس از ملاقات با رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه در باره سوریه امروز شنبه در یک کنفرانس خبری در انقره گفت:

"پلان نادرست خروج نیروهای امریکایی از سوریه جنگ علیه گروه داعش را به پایان نرسانده و این امر امکان بروز یک جنگ جدید را در پی خواهد داشت."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه دسمبر پارسال اعلان کرد که گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در سوریه شکست خورده و نیروهای امریکایی این کشور را ترک می کنند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

لیندسی گراهام در ارتباط به گروه کُرد سوریه بنام قطعات محافظت از مردم گفت که او معتقد است که ایالات متحده و مقام های نظامی ترکیه روی "یک پلان سرگرم کار اند که عناصر گروه وای پی جی کُرد سوریه را از ترکیه دور بسازند. "

ترکیه، گروه وای پی جی کُرد سوریه را بخشی توسعه یافته گروه کارگران کُردستان ترکیه یا پی کی کی خوانده که فعالت آن در این کشور منع است.

بر اساس خبرگزاری انادولو ترکیه سناتور امریکایی لیندسی گراهام در ادامه صحبت خود گفت، شاخه سیاسی گروه کُرد سوریه "وای پی جی با پی کی کی" ارتباط دارد.

روز چهارشنبه یک حمله انتحاری در شهر منبج در شمال سوریه از سوی گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش جان ۱۹ تن به شمول نیرو های امریکایی را گرفت.

این حمله مرگبار یک روز پس از آن رویداد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از تماس تیلیفونی با همتای امریکایی خود دونالد ترمپ گفت، انقره در نظر دارد که منطقه شمال سوریه نزدیک به سرحد با ترکیه را منطقه حائل اعلان کند.

به دنبال اعلان تصمیم خروج نیرو های امریکایی از سوریه ترکیه راه اندازی عملیات نظامی در شهر منبج را اعلان کرد.

این عملیات تاکنون آغاز نشده و اما ترکیه نیرو های نظامی خود در امتداد سرحد با سوریه تقویت نموده است.

همزمان با این گروه ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می گوید، در نتیجه حملات هوایی نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا بر مخفیگاه های گروه داعش در شرق سوریه، حداقل ۶ ملکی به شمول ۴ کودک کشته شده اند.

این گروه گفت، در حمله روز جمعه این نیرو ها بر مواضع جنگجویان داعش در منطقه باغووز دره فرات ۱۰ جنگجوی گروه داعش نیز کشته شده اند.

اما تاکنون گفته نشده که این حمله از سوی قوای به رهبری امریکا صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG