لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

دی نیشنل: گفتگوهای اخیر قطر باعث افزایش توقعات و نگرانی‌ها شده‌است


آرشیف/ زلمی‌ خلیل‌زاد و طالبان
آرشیف/ زلمی‌ خلیل‌زاد و طالبان
  • دی نیشنل​

روزنامه انگلیسی زبان دی نیشنل که از امارات متحده عربی نشر می شود در یک عنوان خود در بارۀ گفتگوهای اخیر قطر می نویسد که این گفتگوها باعث افزایش توقعات و نگرانی ها شده‌است.

روزنامه زیراین عنوان دریک خط درشت می نویسد که کارشناسان هشدار میدهند که خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان شاید منجر به آغاز دوبارۀ جنگ داخلی در این کشور شود.

دی نیشنل می نویسد در حالیکه نماینده‌گان امریکا و طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان که طولانی ترین جنگ خارجی امریکا پنداشته می شود به یک توافق تاریخی نزدیک شدند جانبین موافقه کردند که گفتگوهای خود را در آینده از نزدیک از سر میگیرند.

طرفین بعد از گفتگوهای شش روز در دوحه گفتند که در باره مسائل چون خروج نیروهای امریکا از افغانستان و آتش بس پیشرفت صورت گرفت.

دی نیشنل می نویسد که در این مباحثات میان مقامات امریکایی به رهبری نماینده‌ خاص زلمی خلیل‌زاد و طالبان در بارۀ گفتگوی مستقیم طالبان و حکومت افغانستان و این‌که خاک افغانستان نباید برای حملات تروریستی بر کشورهای دیگر استفاده شود نیز گفتگو صورت گرفت.

روزنامه می‌نویسد که زلمی خلیل‌زاد گفت که دور اخیر مذاکرات در دوحه نسبت به گفتگوهای گذشته بسیار مثمر بود و به سوی مسائل مهم پیشرفت صورت گرفت.

دی نیشنل می‌نویسد که طالبان هم در اعلامیه خود لحن مشابه داشته گفتند که مذاکرات در بارۀ عقب نشینی قوای خارجی از افغانستان و دیگر مسائل مهم شاهد پیشرفت بود.

  • گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز یک مطلب در باره گفتگوهای اخیر مقامات امریکایی و طالبان در قطر نشر کرده است.

روزنامه می نویسد که این گفتگو ها باعث امیدواری برای صلح در افغانستان شده است.

گاردین از توافق جانبین روی یک سلسله مسائل یادو آوری کرده می نویسد که از تقریبا دو دهه به این سو این نخستین بار است که امیدواری های واقعی برای صلح در افغانستان به میان آید.

روزنامه گاردین از گریم سمیت یک کارشناس مسائل افغانستان نیز نقل قول کرده که میگوید این گفتگوها آغاز گر پروسه جدی صلح و پایان دادن به جنگ است ولی بازهم در مراحل ابتدایی قرار دارند.

آقای سمیت می افزاید که به اساس معلومات وی، آتش بس، مبارزه علیه تروریزم، خروج سربازان و گفتگوهای بین الافغانی چهار مسئله شامل در توافق می باشند.

XS
SM
MD
LG