لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

اخذ دیپلوم و خریداری درجه علمی تقلبی در بوسنیا هرز گوینا یک امر پوشیده نیست


آرشیف/ محصلین در یکی از پوهنتون‌های هرزه گوینا
آرشیف/ محصلین در یکی از پوهنتون‌های هرزه گوینا

زمانی‌که ازره عمرویچ (Azra Omerovic) بر اساس یک مأموریت به هدف اخذ دیپلوم از یک مؤسسه تحصیلات تخنیکی طبی در بوسنیا هرزگوینا اقدام کرد، میدانست که اخذ دیپلوم و خریداری یک درجه علمی تقلبی در بوسنیا یک امر پوشیده نیست.

اما چیزی را که ازره عمرویچ نمی‌دانست این بود که گرفتن این دیپلوم برای وی این قدر هم آسان باشد.

عمرویچ در جریان ۱۷ روز، با کسب ۲۵۰۰ نمرۀ درسی و پرداخت ۱۴۵۰ دالر امریکایی، دیپلوم فراغت از مؤسسه تحصیلات تخنیکی طبی سانخی موست (Sanski Most) بوسنیا هرزگوینا را دریافت کرد.

ازره عمرویچ برای دریافت این دیپلوم باید دو سال تحصیل می‌کرد.

دیپلومی را که عمرویچ گرفته است برایش اجازۀ کار به حیث تکنیشن طبی را در مؤسسات صحت عامه بوسنیا هرزگوینا و سایر کشور های اتحادیه اروپا می‌دهد.

ازره عمرویچ برای دریافت این دیپلوم نه به صنف رفته و نه هم کدام امتحان را سپری کرده است.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، تحصیلات و اخذ درجه علمی تقلبی به یک مشکل برای بوسنیا هرزگوینا این جوان‌ترین و فقیر ترین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شده است و سرتاسر کشورهای بالکان شاهد افتضاح و رسوایی‌ها در مورد تحصیلات و درجه‌های علمی تقلبی اند که در آن‌ها سیاست مداران این کشورها دخیل اند.

بیرق بوسنیا هرز گوینا

اودو اوادیچ (Avdo Avdic) که همراه با ازره عمرویچ (Azra Omerovic) به خاطر تهیه گزارش در مورد تحصیلات و درجه‌های علمی تقلبی در بوسنیا برای پورتال ژورنال دات انفو (zurnal.info) کار کرده است، در صحبت با بخش بالکان رادیو آزادی گفت:

"همه در مورد فساد حرف می‌زنند و همه از فساد فرار می‌کنند، ولی همه آماده‌ای آن هستند تا پول داده و دیپلوم گرفته، با استفاده از آن در یک کشور اتحادیۀ اروپا کار کنند."

در بوسنیا هرزگوینا تعداد محصلان صرف حدود ۱۱۰ هزار تخمین می‌شود، این در حالیست که این کشور ۴۶ مؤسسۀ تحصیلات عالی دارد.

ساودین سورو (Saudin Sivro) رئیس اتحادیه تحصیلات بنیادی در شهر سرایو مرکز بوسنیا می‌گوید، بخشی از مشکل عدم موجودیت یک سیستم رهبری در عرصه تحصیلات عالی این کشور است.

به‌گفته وی رهبری امور تحصیلات مرکزی نبوده، وزارت آموزش بوسنیا صرف نقش هماهنگ کننده را دارد.

ساودین سورو می‌گوید این موضوع زمینۀ آن را فراهم ساخته است تا تعدادی زیادی از مقامات این کشور از دیپلوم‌های تقلبی منفعت برده و علاقه‌مندی اندک برای حل این مشکل احساس شود.

XS
SM
MD
LG