لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

وزارت معادن و پترولیم با وزارت تجارت و صنعت یک استراتژی مشترک را تهیه کرده‌است


آرشیف/ لوگوی وزارت معادن افغانستان
آرشیف/ لوگوی وزارت معادن افغانستان

وزارت معادن و پترولیم افغانستان می گوید، این وزارت با وزارت تجارت و صنعت استراتژی مشترک را به هدف استخراج، پروسس و صادرات سنگ مرمر تهیه کرده است.

وزارت معادن و پترولیم افغانستان می گوید، این وزارت به هدف استخراج قانونی سنگ مرمر، تجارت، سرمایه گذاری و قراردادها در این بخش یک استراتژی مشترک را با وزارت تجارت وصنعت تهیه کرده است.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۸ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت:

عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم
عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم

​او افزود:

"وزارت معادن و پترولیم با وزارت تجارت و صنعت مشترکاً روی استراتژی سنگ مرمر کار کردند، به اساس این استراتژی رشد سکتور‌ها در این بخش، استفاده موثر از آن و همچنان زمینه‌های سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی مساعد می‌گردد در پیوند به این استراتژی ما دیدگاه‌های اتاق تجارت و صنایع و آنعده تاجران و سرمایه گذاران را شریک ساختیم که در این بخش شامل هستند تا در این زمینه سهولت ایجاد گردد."

آقای مطفی می گوید، به اساس این استراتژی استخراج و پروسس سنگ مرمر در داخل کشور صورت می‌گیرد که با این مسئله سرمایه گذاری در این بخش افزایش یافته و میزان صادرات سنگ مرمر به دیگر کشور‌ها بیشتر می گردد.

به اساس معلومات وزارت معادن پترولیم، در حال حاضر یک اعشاریه سه میلیارد تن سنگ مرمر در معادن ولایات مختلف کشور وجود داشته که ۱۵۰ میلیارد دالر ارزش دارد.

گفته می شود، ۱۲۳ شرکت به سطح کشور در بخش سنگ مرمر به ارزش ۶۰ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده است.

همچنان ۲۵ شرکت در بخش استخراج سنگ مرمر و ۱۰۸ شرکت دیگر در پروسس آن فعالیت می کند.

پیش از این معادن و منرال‌های افغانستان به طور خام به کشورهای دیگر صادر می‌گردید.

مخالفین مسلح و زورمندان در مناطق مختلف افغانستان که تحت حاکمیت دولت قرار ندارد معادن را به گونه غیر قانونی استخراج کرده و آن‌را به کشور‌های دیگر مانند پاکستان انتقال می‌دهند که در بسیاری حالات تلفات جانی هم در قبال داشته است.

در تازه‌ترین مورد در اثر لغزش کوه معدن طلای ولسوالی کوهستان بدخشان ۳۰ تن کشته شدند.

سال گذشته نیز در معدن ذغال سنگ سمنگان شماری کارگران کشته و زخمی شدند.

از سوی هم شماری کارشناسان اقتصادی میگویند، اگر از استخراج غیر قانونی معادن جلوگیری نشود و امنیت آن تامین نگردد تهیه چنین استراتژی‌ها مؤثر نخواهد بود.

سیف الدین سیحون یکتن از این کارشناسان در این مورد می‌گوید:

سیف الدین سیحون یکی از کارشناسان
سیف الدین سیحون یکی از کارشناسان

​او افزود:

"طرح استراتژی داشتن برنامه هدف و دور نما برای تحقق، یک استراتژی که کار آمد نباشد چندان مؤثر نیست زیرا سنگ های مرمر در نقاطی قرار دارد که آنجاها در دست دولت افغانستان کمتر است و بیشتر مورد استفاده قاچاقبران و عوامل خودسر قرار دارند."

آقای سیحون همچنان می گوید، حکومت باید در سراسر کشور قانون را تطبیق، امنیت را تامین و در بخش قراردادهای معادن شفافیت را به میان بیاورد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG