لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

شورای سراسری مندوی کابل: اداره اطفائیه توانایی مهار آتش‌سوزی را ندارد


آتش‌سوزی در مندوی شهر کابل
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:21 0:00

آتش‌سوزی در مندوی شهر کابل

در حالی که مسئولان ریاست عمومی رسیده‌گی به حوادث و اطفائیه وزارت داخله از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت اطفائیه خبر می‌دهد، اما مسئولان شورای سراسری مندوی کابل و شماری از دکانداران این اداره را در مهار کردن آتش‌سوزی‌ها ناتوان می‌دانند.

حاجی سکندر رئیس شورای سراسری مندوی شهر کابل روز پنجشنبه «۱۱ دلو ۱۳۹۷» در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت آتش‌سوزی‌های اخیر در مارکیت‌های تجارتی میلیون‌ها دالر به تاجران افغان خساره وارد کرده است، اما حکومت امکانات درست برای مهار کردن آتش را در اختیار ندارد.

او افزود:

"مردم خساره‌مند شده امیدواریم که حکومت توجه کند به صدها مارکیت حادثه آتش‌سوزی داریم، اما حکومت هیچ توجه نکرده است فعلاً اطفائیه که داریم کارکنان‌اش زحمت خود را می‌کشند، مگر پیپ‌هایش کهنه شده است آب را از منزل دوم بالا فشار داده نمی‌تواند و به درد ما نمی‌خورد."

مندوی شهر کابل
مندوی شهر کابل

این در حالیست که در جریان هفته جاری مارکیت میلاد در مندوی کابل آتش گرفته و به گفته دکاندارن این مارکیت نزدیک به چهارصد دکان حریق شده و میلیون‌ها دالر به دکانداران خساره وارد گردید.

شماری از دکانداران این مارکیت نیز حکومت را به بی‌توجهی در مهار کردن آتش متهم کرده و تقاضا دارند تا در قسمت پرداخت خساره به آنان کمک صورت گیرد.

این بار نخست نیست که چنین رویداد در مندوی شهر کابل رخ می‌دهد، بلکه قبل از این نیز در برخی از مارکیت‌های این مندوی آتش‌سوزی های صورت گرفت که به اثر آن خسارات هنگفت به دکانداران وارد گردید.

در جریان سال جاری چندین آتش‌سوزی در شهر کابل به خصوص مارکیت‌های تجارتی رخ داده و به صدها دکان حریق گردید.

آتش‌سوزی در مارکیت‌های تجارتی جاده نادر پشتون، آتش‌سوزی در تانک تیل چهارراهی عبدالحق، همچنان آتش‌سوزی اخیر در میلاد مارکیت را می‌توان از این موارد یاد کرد.

در اکثر این آتش‌سوزی ها دکانداران بیشتر حکومت به‌خصوص مسئولان اطفائیه را مقصر دانسته و انتقاد کرده اند که اطفائیه ناوقت رسیده، آتش را به موقع مهار نکرده و امکانات درست هم در اطفائیه وجود ندارد.

در این حال رئیس عمومی رسیده‌گی به حوادث و اطفائیه وزارت داخله معیاری نبودن ساختمان‌ها، تداوم جنگ، آگاهی نداشتن مردم در بخش آتش‌نشانی و مسدود بودن راه‌ها را از مشکلات می‌خواند که کار اطفائیه را با چالش روبه‌رو کرده‌است.

مل پاسوال سید نظام‌الدین پاچا رئیس عمومی رسیده‌گی به حوادث و اطفائیه وزارت داخله در این نشست خبری هرچند پذیرفت که مشکلات در بخش اطفائیه وجود دارد، اما وی در عین حال خواهان همکاری مردم گردید.

او افزود:

"مشکلات است، امکانات ما به آن شکل که باید باشد نیست و من از دوستان خود خواهش می‌کنم با امکانات که داریم باید چاره‌سازی بکنیم و خود ما متوجه باشیم با شعار این که تدابیر وقایوی را داشته باشیم، همه ما باید مکلفیت خود را انجام بدهیم."

وی همچنان از راه اندازی کمپاین آگاهی دهی در بخش آتش‌نشانی به مردم نیز خبر داد.

مردم انتقاد می‌کنند که با وجود سرازیر شدن میلیون‌ها دالر در چند سال اخیر حکومت تا هنوز نتوانسته سیستم اطفائیه را مجهز و مدرن ساخته و کارمندان مسلکی را در این بخش به کار بگمارد.

اما مسئولان اطفائیه می‌گویند به اثر تلاش‌های که برای مجهز شدن اطفائیه ادامه دارد تا سه سال آینده سیستم اطفائیه افغانستان در سطح منطقه بی‌نظیر خواهد بود و با امکانات خوبتر مجهز خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG