لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

مجلس سنای امریکا با تصویب یک لایحه به شدت ابراز مخالفت کرد


مجلس سنای ایالات متحده امریکا که حزب جمهوریخوا در آن اکثریت دارد با تصویب یک لایحه با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و سوریه به شدت ابراز مخالفت کرد.

در لایحه که از سوی مجلس سنای ایالات متحده امریکا در مخالفت به خروج نیرو های امریکایی از افغانستان و سوریه تصوب شد، گفته شده است که گروه های شورشی اسلامگرا تا هنوز هم در افغانستان و سوریه فعال اند و این یک تهدید برای امریکا محسوب می شود.

در این لایحه همچنان آمده است که در مبارزه علیه شورشیان داعش و القاعده در افغانستان و سوریه پیشرفت صورت گرفته است اما خروج عجولانه نیرو های امریکایی بدون اقدامات لازم برای حفظ دستاوردها در این دو کشور، نه تنها میتواند که منطقه را با بی ثباتی روبه‌رو کند بلکه احتمال ایجاد خلاء را نیز به‌وجود میآورد که برای پُر کردن آن روسیه و ایران تلاش خواهند کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نزدهم دسمبر سال گذشته میلادی خروج نیروهای امریکایی را از سوریه اعلان کرد و این حرکت برای اعضای کانگرس آن کشور و متحدان امریکا متحیر کننده بود.

مقامات امریکایی به شمول مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده گفته اند که دونالد ترمپ روی کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان نیز غور می کند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

​مجلس سنای ایالات متحده امریکا در لایحه که در مخالفت به خروج نیرو های امریکایی از افغانستان و سوریه تصویب کرد، از حکومت امریکا خواسته است تا پیش از کاهش چشمگیر نیروهایش از افغانستان شرایط را برای شکست پایدار گرو های شورشی در نظر بگیرد.

این لایحه از سوی میچ مکانل رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس سنای امریکا ترتیب شده است، پیش از این آقای مکانل به ندرت مخالفت اشرا با پالیسی های رییس جمهور دونالد ترمپ ابراز کرده است.

میچ مکانل در جریان هفته جاری همچنان گفته بود که برگرداندن سربازان امریکایی به وطنشان یک اقدام تشویق کننده می باشد، ولی این هم واضح است که عدم توجه دوامدار به چنین بحران ها می تواند در شهرهای خود امریکا دوباره منبع خطر گردد.

او همچنان گفته که برای بحران افغانستان و سوریه به یک راه حل دیپلوماتیک و سیاسی نیاز است.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه نیز گفته است که برنامه رئیس جمهور دونالد ترمپ برای خروج نیرو های امریکایی از افغانستان و سوریه یک "اندیشه بد" است.

در جنگ افغانستان بیش از دو هزار و چهارصد سرباز امریکایی کشته شده اند و میلیاردها دالر مالیه دهنده‌گان امریکایی به مصرف رسیده است.

امریکا در حال حاضر حدود چهارده هزار نیرو در افغانستان دارد که عمدتاً نقش حمایوی آموزش و مشورده دهی را به نیرو های افغان به عهده دارند.

XS
SM
MD
LG