لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

صندوق حمایوی از افراد دارای معلولیت در پروان ایجاد شده‌است


برخی از نهادهای مدافع حقوق معلولین در ولایت پروان می‌گویند بخاطر کاهش مشکلات این افراد یک صندق حمایتی ایجاد شده‌است.

از دیر زمانیست که افراد دارای معلولیت در ولایت پروان از وضعیت ناگوار زندگی‌شان شکایت داشته و همواره نگرانی‌شان را از بابت مشکلات شدید فقر اقتصادی که همراه با اعضای خانواده‌های‌شان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بیان داشته‌اند.

در این حال عبدالحکیم همدرد رئیس انجمن معلولین ولایت پروان در این مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت، بخاطر رسیدگی به مشکلات معلولین دست به ایجاد صندوق حمایتی مالی زده‌اند تا از این طریق به این افراد کمک صورت گیرد.

او گفت:

"ما یک صندوق حمایوی از افراد دارای معلولیت را برای اولین بار در ولایت پروان ساختیم تا جامعه جهانی و وزارت خانه‌ها از این صندوق حمایت کنند. ما پیشنهاد کمک به این صندوق را با تاجران شریک می‌سازیم، با وزارت خانه‌ها شریک می‌سازیم و حتی با رئیس جمهور شریک ساخته‌ایم تا این‌که اگر بخواهند یک روزه معاش کارمندان‌شان را به این صندوق کمک کنند."

مسئولین ریاست کار و اموراجتماعی و شهدا و معلولین ولایت پروان از تأسیس این صندوق حمایتی استقبال می‌کنند و به این باور اند که باید به این صندوق کمک مالی لازم صورت گیرد.

سید ظهور هاشمی آمر اداره حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدای ولایت پروان در این مورد گفت:

"ساخت این صندوق یک اقدام نیک است که برای کمک به معلولان ایجاد شده‌است، اگر این صندوق حمایت شود خیلی می‌تواند برای معلولان مؤثر واقع شود."

این در حالیست که به اساس معلومات منابع مسئول، در حال حاضر در ولایت پروان بیشتر از ۱۴۵۰۰ معلول وجود دارند.

شماری از این معلولین می‌گویند خواهان واریز شدن کمک‌های مالی به این صندوق حمایتی اند تا برای‌شان دست گیری صورت بگیرد:

"محمد نظیر استم، صندوق حمایوی برای ما جور شده اما تا حالا خیرش را ندیدیم از دولت می‌خواهیم که آرامی را به کشور بیآورد تا این که به وضعیت ما هم توجه شود."

معشوق استم، خواست من همین است که معاش‌های ما را بلند ببرند و به این صندوق کمک کنند تا یک چیزی برای ما شود که از کرایه خانه بی‌غم شویم."

پروان از شمار ولایت هایی است که به دلیل ادامه سال‌های جنگ در این ولایت میزان موجودیت تعداد معلولین بلند است که اکثر این تعداد از معلولین را قربانیان انفجار ماین‌ها تشکیل داده‌است.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG