لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

بی بی گل غنی: به‌خاطر جلوگیری از بیماری سرطان ثدیه گام‌های جدی برداشته شوند


رولا غنی بانوی اول افغانستان می‌گوید، بیماری سرطان به خصوص سرطان ثدیه نزد خانم‌ها قابل نگرانی است و باید به‌خاطر جلوگیری آن گام‌های جدی برداشته شود.

همه ساله از چهارم فبروری به سطح جهان به‌خاطر آگاهی دهی در پیوند به بیماری سرطان برای مردم، تجلیل می‌شود.

"سرطان دشمن است و باید آن‌را بشناسیم"

این روز در سال جاری از سوی بنیاد مبارزه با سرطان تحت شعار "سرطان دشمن است و باید آن‌را بشناسیم" نیز تجلیل گردید.

رولا غنی بانوی اول افغانستان که عضویت این بنیاد را دارد می‌گوید، سرطان ثدیه نزد زنان از جمله بیماری‌های کشنده عنوان می‌شود و نیاز به مبارزه جدی علیه آن است.

او افزود:

"سرطان یک مرض کشنده است که سالانه هزاران تن به آن متبلا می‌شوند، متأسفانه در افغانستان امکانات تشخیص و تداوی بسیار کم است و بسیاری از مبتلایان به‌خاطر تشخیص دیر هنگام جان‌هایشان را از دست می‌دهند."

خانم غنی می‌گوید، به‌خاطر جلوگیری از سرطان ثدیه باید برنامه‌های آگاهی دهی بیشتر شود.

وزارت صحت عامه می‌گوید، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۰ الی ۴۰ هزار افغان به سرطان مبتلا شده بودند که از این میان ۱۵ هزار تن آنان زنده‌گی شان‌را از دست داده اند.

این وزارت می‌گوید، بیماری سرطان در کشور به خصوص سرطان ثدیه نزد خانم‌ها نگران کننده است.

از سوی هم شماری از داکتران متخصص می‌گویند که سرطان ثدیه قابل درمان است، در صورتی‌ که زود تشخیص و تداوی شود.

به‌گفته داکتران، این بیماری دو عامل دارد، یکی آن ژنتیکی که جلوگیری آن کار دشوار است و عامل دیگر آن غیر ژنتیکی که می‌توان از آن پیشگیری کرد.

افزایش وزن، نداشتن فعالیت فزیکی، استفاده از مشروبات الکولی، حمل نگرفتن، شیر ندادن مادر به کودک‌اش و افزایش عمر از عوامل عمده سرطان ثدیه نزد زنان عنوان می‌‌شود.

در عین حال نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم و یک تن از فعالان زن افغان از جمله زنانی است که با این بیماری مبارزه می‌کند.

وی از تمام زنان خواست تا تغییرات به میان آمده در وجود شان‌را جدی در نظر گیرند.

نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم و یکتن از فعالان زن افغان
نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم و یکتن از فعالان زن افغان

​او افزود:

"چک کردن وجود خود ما بسیار مهم است به مجردیکه یک حجره متفاوت در وجود تان نمو می‌کند وجود شما به شما یک سگنال می‌دهد یعنی هر نوع تغییر را که در وجود تان می‌بینید به آن رسیده‌گی کنید و همچنان رسیده‌گی به داکتر و اگر می‌دانید به سرطان مبتلا هستید با تمام روحیه با آن مجادله کنید."

مقامات مرکز مبارزه علیه سرطان می‌گویند، در نظر است تا در همکاری با ادارات مربوطه کارهای‌شان را به ولایات نیز گسترش دهند.

در حال حاضر تنها یک مرکز تداوی سرطان در کابل فعالیت می‌کند.

بسیاری زنان در افغانستان از بیماری‌های سرطان ثدیه، معده و رحم رنج می‌برند و این در حالیست که مرد ها بیشتر به سرطان‌های مری، معده و خون مبتلا می‌شوند.

داکتران می‌گویند، ورزش، تغذیه سالم مانند ترکاری، میوه و عدم استفاد از دخانیات به‌خاطر جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری سرطان مؤثر است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG