لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

والی جوزجان: با بی‌جا شده‌هایی‌که به مناطق‌شان برگردند کمک صورت می‌گیرد


شماری از بی‎‌جا شده‌های داخلی در ولایت جوزجان
شماری از بی‎‌جا شده‌های داخلی در ولایت جوزجان

لطف‌الله عزیزی والی جوزجان در جلسۀ حالت اضطرار به نماینده‌گان بی‌جا شده‌ها گفته‌است که در ولسوالی‌های ولایات همجوار و ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه جوزجان که برای فعلاً جنگ نیست هر فامیلی که آماده برای برگشت به مناطق اصلی‌شان شوند روغن، آرد و هزینه ترانسپورتی‌شان از سوی کمیته حالت اضطرار فراهم می‌شود.

فریدون انیق مسئول دفتر مطبوعاتی ولایت جوزجان به روز چهارشنبه «۱۷ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت کمیته حالت اضطرار پیش از این نیز آنچه که در توان داشته برای بی‌جا شده‌گان انجام داده‌است.

انیق می‌گوید، والی جوزجان در حالی این تصمیم را گرفته‌است که تعداد بی‌جا شده‌گان در شهر شبرغان روز تا روز بیشتر شده و جای مناسب برای بودوباش آن‌ها کمتر پیدا می‌شود.

فریدون انیق مسئول دفتر مطبوعاتی ولایت جوزجان
فریدون انیق مسئول دفتر مطبوعاتی ولایت جوزجان

وی گفت:

"کسانی‌که از ولسوالی‌های ولایات همجوار و ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه جوزجان بی‌جا شده‌اند، برای فعلاً در آن‌جا جنگ نیست تصمیم گرفته شد تا زمینۀ برگشت آن‌ها به جاهای اصلی‌شان فراهم شود که کمیتۀ حالت اضطرار برای‌شان کمک می‌کند."

اما شماری از بی‌جا شده‌ها که به‌خاطر کمک عقب دروازه والی جوزجان صف کشیده‌اند با این تصمیم والی جوزجان مخالفت کرده می‌گویند تا زمانی‌که سرتاسر ولسوالی‌های‌شان تأمین امنیت کامل نگردد آن‌ها به مناطق اصلی‌شان بر نخواهند گشت.

نگینه خانم ۴۵ ساله که سه ماه پیش از مرکز ولسوالی قوش‌تپۀ جوزجان در نتیجه جنگ و درگیری بین طالبان و نیروهای امنیتی مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اش شده و فعلاً در شهر شبرغان در زیر خیمه زنده‌گی می‌کند، می‌گوید:

"نخیر ما دوباره به منطقه خود رفته نمی‌توانیم، آنجا جنگ است. طالب با راکت می‌زند، خشو، مادر و پدرم در جنگ کشته شدند. پسرم همراه با شوهرم زخمی شدند. اگر دوباره برگردیم طالبان شبانه بالای هر فامیل نان وضع می‌کنند در حالی‌که خود ما نان خوردن نداریم."

مسئولان می‌گویند از سال ۲۰۱۸ تا به حال بیشتر از ۱۲ هزار فامیل از ولسوالی‌های نا آرام فاریاب، سرپل و خود ولسوالی‌های ولایت جوزجان به شهر شبرغان پناه آوردند.

به‌گفته مسئولان، از جمله ۱۲ هزار فامیل بی‌جا شده برای نزدیک به ۴۵۰۰ فامیل کمک‌های غذایی و غیر غذایی از سوی نهادهای کمک‌رسان، کمک صورت گرفته‌است.

قرار اظهارات مسئولان به دلیل افزایش ورود تعداد بی‌جا شده‌ها و کمبود جای، صدها خانواده بی‌جا شده را در مکاتب شهر شبرغان جابه‌جا نموده‌اند که در هر صنف درسی ۱۰ تا ۱۵ فامیل از روی مجبوریت بسر می‌برند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG