لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

استقبال دهاقین کندز از بارش اولین برف زمستان در این ولایت!


در فصل زمستان سال روان نباریدن برف دهقانان کندز را نسبت به خشک‌سالی احتمالی سال آینده سخت نگران ساخته بود، اما به روز سه‌شنبه باریدن نخستین برف زمستان آن‌هم در اخیر فصل زمستان نگرانی‌های دهقانان و مالداران این ولایت را رفع کرده و آن را به فال نیک گرفتند.

بر اساس گفته‌های دهقانان ولایت نام‌بُرده که بر اثر باریدن برف حشرات مضره و کرم زمین از بین می‌رود و در ضمن باعث از بین رفتن خشک‌سالی نیز می‌گردد.

حاجی عبدالبصیر یک‌تن از زمین‌داران ولسوالی خان‌آباد کندز در پیوند به موضوع به رادیو آزادی چنین گفت:

"شخصاً من ۳۰ جریب زمین زراعتی دارم و در آن گندم کشت کردم و حالا خُرسند استم که برف بارید و نسبت به حاصلات سال آینده خوشبین می‌باشم، قبلاً از خاطر نباریدن برف ما مردم بسیار به تشویش بودیم که شاید خشک‌سالی بیاید و حالا خیلی خوش هستیم که برف بارید."

از سوی هم دوست محمد یک‌تنِ از دهقانان ولسوالی گل‌تپه کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر برف نمی‌بارید تمامی کشت زارهای دهقانان از بین می‌رفت و مردم بسیار زیاد متضرر می‌شدند.

دوست محمد می‌افزاید:

"پیش از این که برف نباریده بود ما بسیار به تشویش بودیم که ممکن کشت‌های زمین‌های زراعتی ما از بین برود و حالا که برف بارید، ما مردم بسیار خوش هستیم و امیدوار هستیم که در سال آینده از زمین‌های خود حاصلات خوب بدست بیاوریم."

با این حال محمد نظیم یک‌تنِ از مال‌داران ولسوالی علی‌آباد کندز می‌گوید که باریدن برف نه‌تنها برای فصل‌های گندم و شالی، بلکه به بخش مالداری، باغ‌داری و علف‌چرها نیز مفاد می‌رساند و افزون بر آن باعث افزایش آب در فصل تابستان می‌گردد.

وی گفت:

"باریدن برف به بخش زراعت خیلی مفید و مؤثر است، به‌خاطری‌که افزایش بارش و برف سبب می‌شود تا دهقانان از زمین‌های‌شان حاصلات خوب بگیرند و هم‌چنین در کوه‌ها ذخایر آب پُر می‌شود و در فصل تابستان مردم با کم‌بود آب مواجه نمی‌شوند."

از جانبی هم حاجی حفیظ‌الله یک‌تنِ از زمین‌داران ولسوالی امام صاحب کندز می‌گوید که کیفیت و افزایش محصولات زراعتی به بارنده‌گی پیوند دارد و بدون باریدن برف و بارش دهقانان نمی‌توانند حاصلات قناعت‌بخش از کشت‌زارهای شان جمع‌آوری کنند.

وی گفت:

"باریدن برف برای زمین‌های زراعتی به‌خصوص به زمین‌های للمی خیلی مُفید است و قسمی‌که می‌دانید، بیشتر تولید گندم کندز را زمین‌های للمی تأمین می‌کند و علاوه بر آن باریدن برف موجب افزایش آب دریاها نیز می‌گردد."

از سوی دیگر مسئولان اداره زراعت کندز نیز می‌گویند که برف باری نگرانی‌های آنان و دهقانان را رفع کرده و هم‌چنان به حاصلات سال آینده خوش‌بین هستند.

بر اساس معلومات، ۸۰ درصد مردم کندز مصروف زراعت و مالداری استند و اقتصاد آنان نیز وابسته به دهقانی و مالداری می‌باشد و از همین طریق مصارف زندگی‌شان را تأمین می‌کنند.

کندز یکی از ولایت‌های مهم زراعتی افغانستان به‌شمار می‌رود و عمده‌ترین تأمین کنندۀ گندم، برنج، زغر، کُنجد، نخود، خربوزه، تربوز و دیگر غله‌جات و سبزی‌جات کشور می‌باشد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG