لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

عکس‌های تازه در مورد تلاش برای پرتاب دومین قمر مصنوعی توسط ایران نشر شد‌ه‌اند


دو شرکت عکاسی توسط اقمار مصنوعی، این عکس را نشر کرده اند.
دو شرکت عکاسی توسط اقمار مصنوعی، این عکس را نشر کرده اند.

دو شرکت عکاسی توسط اقمار مصنوعی، عکس های را نشر کرده اند که در آنها تلاش برای پرتاب دومین قمر مصنوعی توسط ایران به مدار زمین دیده می شود.

نخستین تلاش ایران برای پرتاب یک قمر مصنوعی به مدار زمین در ماه جنوری سالجاری میلادی به ناکامی انجامید.

در این عکس‌ها که هفتم جنوری نشر شد، یک راکت در مرکز فضایی امام خمینی در ولایت سمنان ایران به تاریخ پنجم جنوری دیده می‌شود، اما در عکس‌های که در روز بعد توسط اقمار مصنوعی از این مرکز فضایی گرفته است، دیگر این راکت مشاهده نمی‌شود.

ولی در محلی که قبلاً راکت قرار داشت نشانه‌های از حریق در ایستگاه پرتاب دیده می‌شود.

در حالی‌که ایران در ماه جاری از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور تجلیل می‌کند، در عکس‌های که توسط شرکت دیجیتال گلوب (Digital Globe) مستقر در ایالات کلورادو و شرکت پلانت (Planet) از ایالات سانفرانسیسکو امریکا نشر شده، دیده می‌شود که روی این راکت به طور درشت به زبان فارسی نوشته شده است"۴۰ سال" و "ساخت ایران".

لوگوی شرکت "digitalglobe"
لوگوی شرکت "digitalglobe"

این که آیا پرتاب این راکت به فضا موفقانه بوده است یا خیر، تا هنوز معلوم نیست.

دیوید شومرلر (David Schmerler) محقق ارشد انستتیوت مطالعات بین‌المللی مدلبوری (Middlebury Institute of International Studies) امریکا می‌گوید، این‌که ایران فوراً پرتاب این راکت را اعلان نکرد، احتمال دارد که پرتاب آن ناموفقانه بوده است.

بعد از این که پرتاب قمر مصنوعی توسط ایران به مدار زمین در ماه جنوری سال جاری میلادی ناکام شد، تهران گفت که به زودی دومین قمر مصنوعی ساخت این کشور را به نام "دوستی" به فضا پرتاب خواهد کرد.

جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در صحبت با تلویزیون دولتی ایران با تأیید خبر پرتاب ناکام قمر مصنوعی در ماه جنوری، دلیل این ناکامی را نرسیدن قمر مصنوعی به سرعت لازم در مرحله سوم پرواز خواند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مورد تلاش ماه جنوری پرتاب قمر مصنوعی گفت که هدف از ارسال این قمر مصنوعی به فضا جمع‌آوری اطلاعات در مورد تغییرات اقلیمی در ایران بوده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

ایالات متحده امریکا به تاریخ پانزدهم جنوری این تلاش ایران را نکوهش کرده هشدار داد که واشنگتن تخطی ایران را از اصول بین‌المللی نادیده نخواهد گرفت.

امریکا ایران را متهم می‌کند که برنامه راکت‌های بالیستیک این کشور در تخطی از مصوبه‌های سازمان ملل‌متحد و به هدف انتقال اسلحه اتمی صورت می‌گیرد.

اما ایران تأکید می‌کند که این آزمایشات راکتی در تخطی از مصوبه‌های سازمان ملل‌متحد نبوده و به مقاصد ملکی انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG