لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

نیویارک‌تایمز: افغانها از خروج ناگهانی قوای بین المللی از افغانستان نگران اند


  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز با اشاره به نشست مسکو که در آن طالبان روی خروج نیروهای بین المللی از افغانستان تاکید کردند، توجه کرده است.

روزنامه می نویسد، بسیاری از افغانها در مورد خروج ناگهانی این نیروها از افغانستان تشویش دارند.

به نوشتۀ روزنامه، افغانها بیم از آن دارند که مبادا بیرون رفتن این نیروها منجر به آغاز درگیری‌های مشابه به جنگ‌های پس از خروج شوروی سابق از افغانستان شود.

وحید الله سباوون: نیروهای امریکایی در زمینۀ خروج ازین کشور عجله نکنند.

روزنامه به نقل از وحید الله سباوون، یک فرمانده پیشین مجاهدین که علیه نیروهای شوروی سابق جنگیده و یکی از اشتراک کننده‌های نشست مسکو نوشته است: نیروهای امریکایی به گونۀ دایمی در افغانستان نمانند، اما در زمینۀ خروج ازین کشور عجله نکنند.

نشست دو روزه مسکو به اشتراک دهها تن از سیاستمداران افغان و نماینده‌های طالبان چهارشنبه با صدور یک اعلامیه به پایان رسید.
نشست دو روزه مسکو به اشتراک دهها تن از سیاستمداران افغان و نماینده‌های طالبان چهارشنبه با صدور یک اعلامیه به پایان رسید.

نیویارک تایمز به نقل از فوزیه کوفی، یکی از دو زن حاضر درین نشست نوشته که امیدوارست خروج نیروهای بین المللی از افغانستان آهسته انجام شود.

خانم کوفی ابراز امیدواری کرده است که پس از بیرون شدن این نیروها، خارجی‌ها در افغانستان دخیل بمانند تا از مواد هرگونه موافقتنامه با طالبان نظارت کنند و در جهت تطبیقش افغانستان را یاری برسانند.

نشست دو روزه مسکو به اشتراک دهها تن از سیاستمداران افغان و نماینده‌های طالبان چهارشنبه با صدور یک اعلامیه به پایان رسید.

  • سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل به کشته شدن دو خبرنگار توسط مردان مسلح در ولایت تخار توجه کرده است.

این سازمان در صفحۀ انترنیتش قتل این خبرنگاران را جنایت وحشتناک خوانده است.

سازمان عفو بین الملل نوشته است: این حمله یکبار دیگر خطر هایی را که خبرنگاران تنها بخاطر کار‌شان با آن در افغانستان همچنان مواجه اند برجسته می سازد.

سازمان عفو بین الملل: مقام‌های افغان باید مصئونیت و سلامتی تمامی خبرنگاران را تضمین کنند.

در ادامه آمده است که مقام‌های افغان باید مصئونیت و سلامتی تمامی خبرنگاران را تضمین کنند تا آنها بتوانند آزادانه و بدون ترس کار کنند.

این سازمان گفته است، مقام‌های افغان باید تحقیقات همه جانبه را درین مورد انجام بدهند و عاملین این کار باید به عدالت کشانده شوند و مورد محاکمۀ منصفانه قرار گیرند.

کمیتۀ حفاظت از ژورنالیستان، سی پی جی، نیز از حکومت افغانستان خواسته است تا فوراً در مورد قتل این خبرنگاران تحقیق کند و عاملانش را به عدالت بکشاند.

در صفحۀ انترنیت سی پی جی به نقل از ستیفن بتلر، هماهنگ کنندۀ برنامۀ آسیای این کمیته آمده است: "حمله بالای رادیوی همصدا و کشته شدن شفیق الله آریا و رحیم الله رحمانی بیانگر محیط خطرناکی است که ژورنالیستان در آن کار می کنند."

در ادامه آمده است که بر اساس تحقیق کمیتۀ حفاظت از ژورنالیستان، افغانستان مرگبارترین کشور برای ژورنالیستان در سال ۲۰۱۸ بوده است.

XS
SM
MD
LG