لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

ووتل:‌ تاریخ دقیق برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه تعیین نشده‌است


جنرال جوزف ووتل قوماندان عمومی قوماندانی مرکزی امریکا
جنرال جوزف ووتل قوماندان عمومی قوماندانی مرکزی امریکا

جنرال جوزف ووتل قوماندان عمومی قوماندانی مرکزی امریکا دهم فبروری گفت، به نظر می‌رسد که پروسه خروج نیروهای این کشور از سوریه در جریان چند هفته آینده آغاز شود.

اما جنرال جوزف ووتل که در جریان مسافرت به شرق میانه از داخل یک طیاره نظامی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، فوراً اظهاراتش را تصحیح کرده گفت، تا هنوز تاریخ دقیق خروج نیروهای امریکایی از سوریه تعیین نشده‌است و زمان دقیق خروج این نیروها به وضعیت جنگ در سوریه وابسته بوده و خروج نیروها بر اساس یک پروگرام پیش برده خواهد شد.

به گفته جنرال جوزف ووتل، انتقال تجهیزات و وسایل نظامی یک کار آسان است و تصفیه وسایلی که دیگر به آن ضرورت نیست همین اکنون صورت می‌گیرد.

اما آقای ووتل نگفته‌است که پروسه انتقال تجهیزات و وسایل نظامی از سوریه چه مدت را در بر خواهد گرفت.

  • در حالی‌که جنگ در سوریه ادامه دارد، چرا در مورد خروج نیروهای امریکایی از سوریه تصمیم گرفته شد؟
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در ماه دسمبر سال گذشته میلادی اعلان کرد که نیروهای امریکایی را از سوریه بیرون می‌کند و با این حرکت اعضای کانگرس امریکا و متحدان بین‌المللی این کشور را متحیر ساخت.

دونالد ترمپ گفت، جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه شکست خورده‌اند و دیگر به حضور نیروهای امریکایی در آن کشور نیاز نیست.

دونالد ترمپ با اعلان خروج نیروهای امریکایی از سوریه با انتقادات جمهوریخواهان و دموکراتان مواجه شد.

منتقدان می‌گویند با این حرکت متحدان کُرد امریکا در برابر ترک‌ها تنها باقی مانده و زمینه برای نفوذ روسیه و ایران در منطقه فراهم خواهد شد.

در حال حاضر حدود دو هزار نظامی امریکا در سوریه مستقر اند که همراه با نیروهای عرب و متحدان کُرد امریکا بر ضد بقایای جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) می رزمند.

  • در عراق نیز تعدادی از نیروهای امریکایی مستقر اند، آیا امریکا در مورد خروج این نیروهای نیز برنامۀ رویدست دارد؟
کاروان موترهای نظامیان امریکایی در سوریه
کاروان موترهای نظامیان امریکایی در سوریه

خبرنگاران این پرسش را نیز با جنرال جوزف ووتل قوماندان عمومی قوماندانی مرکزی امریکا مطرح کردند، وی گفت تصور نمی‌کند که در تعداد نیروهای امریکایی در عراق، همسایه سوریه کدام تغییر وارد شود. البته دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا حدود یک هفته قبل گفت که حفظ نیروهای امریکایی در عراق مهم است، تا واشنگتن بتواند از ایران نظارت کند و به گفته آقای ترمپ ایران این مشکل جدیست.

جنرال جوزف وتل هم‌چنان گفته‌است، فکر می‌کند که تعداد نیروهای امریکایی در عراق که به حدود پنج‌هزار تن می‌رسد، به حال خود باقی بماند.

XS
SM
MD
LG