لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

یو. اس. ای تودی:مذاکرات افغانستان خیلی به ختم جنگ در ویتنام شبیه است


  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شمارهء اخیر خود با اشاره به سفر اخیر سرپرست وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا به افغانستان می نویسد:

پاتریک شاناهان به خبرنگارانی که در این سفر اورا همراهی می کردند گفت، برای حکومت افغانستان مهم است تا در مذاکرات به خاطر آیندهء این کشور اشتراک کند.

وال ستریت ژورنال از قول آقای شاناهان می نویسد که گفته است" افغان ها باید تصمیم بگیرند که آینده شان چگونه باشد. این(تصمیم) در مورد امریکا نه، در مورد افغانستان است."

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده امریکا
پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده امریکا

به نوشته روزنامه، ولی پاتریک شاناهان نگفته است که چگونه و چی وقت احتمال دارد که حکومت افغانستان در مذاکرات صلح دخیل شود.

مذاکره کننده گان امریکایی و طالبان دور بعدی مذاکرات را در ماه جاری در قطر برنامه ریزی کرده اند.

  • واشنگتن پُست

روزنامهء واشنگتن پُست نیز در شمارهء اخیر خود در مطلبی به مسافرت سرپرست وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا پرداخته، در بخشی از آن می نویسد:

پاتریک شاناهان یک رییس سابق شرکت بویینگ که تا روز دوشنبه هرگز به افغانستان نرفته بود، بعد از استعفای جمیز ماتیس در ماه دسامبر، وظیفه اش را به حیث سرپرست وزارت دفاع امریکا به تاریخ اول جنوری سالجاری آغاز کرد.

واشنگتن پُست،:نظر آقای شاناهان در مورد جنگ افغانستان وسیعاً واضیح نیست.

به نوشتهء روزنامهء واشنگتن پُست، نظر آقای شانون در مورد جنگ افغانستان وسیعاً آشکار نیست. وی گفته است که با استفاده از مسافرت این هفته اش به افغانستان، خودرا مطلع ساخته، بعد به دونالد ترمپ گزارش خواهد داد.

پاتریک شاناهان گفته است که گزارش سفر خود را به رئیس جمهور دونالد ترمپ ارائه میکند.
پاتریک شاناهان گفته است که گزارش سفر خود را به رئیس جمهور دونالد ترمپ ارائه میکند.

روزنامهء واشنگتن پوست می نویسد، جنرال جوزف وتل قوماندان، فرماندهی مرکزی نیروهای امریکا در هفتهء گذشته در برابر کانگرس این کشور نظر خیلی خوشبینانه را در مورد افغانستان ارایه کرده گفت"مانور های جاری بین مذاکره کننده گان امریکایی و طالبان، نخستین امکان حقیقی برای صلح و مصالحه، از آغاز جنگ تا اکنون در افغانستان است."

  • یو. اس. ای تودی

روزنامهء امریکایی یو. اس. ای تودی با اشاره به مذاکرات اخیر صلح افغانستان تحت عنوان"مذاکرات افغانستان خیلی به (صلح با وقار) ختم جنگ در ویتنام شبیه است" مطلبی را به نشر رسانیده است.

یو اس ای تودی: گفتگو های بیشتر در این ماه در مورد صلح افغانستان برنامه ریزی شده است.

در بخشی از آن می نویسد: گفتگو های بیشتر در این ماه برنامه ریزی شده است، ولی تا هنوز هم چهارچوب صلح برای افغانستان خیلی متفاوف از توافقنامهء های است که واقعاً صلح را به ارمغان آورده اند. در آن توافقنامه ها تقریباً همیشه تبادلهء اسلحه شورشیان با دخیل شدن آنها در سیاست شامل بوده است.

به نوشتهء یو. اس. ای تودی این مسئله در موزمبیق و السلوادور در سال ۱۹۹۲، در آیرلند شمالی در سال ۱۹۹۸ و در کولمبیا در سال۱۹۹۸ میلادی اتفاق افتاده است.

XS
SM
MD
LG