لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

کانگرس امریکا در مورد منازعه بودجه به یک توافق ابتدایی رسیدند


اعضای دموکرات و جمهوری خواه کانگرس امریکا در مورد منازعه بودجه به یک توافق ابتدایی رسیدند که به اساس آن جلو دوباره بسته شدن قسمی ادارات فدرالی امریکا گرفته خواهد شد.

این یک توافق ابتدایی در مورد بودجه دولتی است که بین مذاکره کنندگان دموکرات و جمهوری خواه در کانگرس حاصل شده و بار دیگر جلو تعطیلی قسمی دوایر دولتی را خواهد گرفت .
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای کانگرس تا ۱۵ همین ماه آخرین فرصت را داده بود تا بودجه مورد نظر او را تصویب کنند در غیر آن ادارات دولتی دوباره بسته می‌شد.

مذاکراه کنندگان در کانگرس دیروز اعلان کردن که در این توافق پول برای موانع یا حصار جدید در مرز مکسیکو در نظر گرفته شده ولی این بودجه خیلی کمتر از رقم ۵،۷ میلیارد دالری است که آقای ترمپ درخواست آنرا کرده بود. بر اساس گزارش‌ها کانگرس حدود ۱،۴ میلیارد دالر را برای این کار اختصاص دادند.

اعضای دموکرات کانگرس اجازه نمی‌دادند که در بودجه پیشنهادی، مبلغ ۵،۷ میلیارد دالر برای ساخت دیوار در مرز مکسیکو به دونالد ترمپ اختصاص بدهند ولی جمهوری خواهان تلاش می‌ورزیدند تا جلو تعطیلی دوباره ادارات دولتی را بگیرند.

مقر کانگرس امریکا در واشنگتن
مقر کانگرس امریکا در واشنگتن

در دور قبلی تعطیلی قسمی ادارات دولتی امریکا حدود، ۸۰۰ هزار کارمند بدون مزد به مرخصی سوق داده شده یا هم بدون مزد به وظایف خود ادامه دادند.

در نظر سنجی که بعد از تعطیلی ۳۵ روزه ادارات دولتی انجام شده، امریکایی‌ها رئیس جمهور ترمپ را مقصر این کار می‌دانند.

بعد از این‌که توافق حاصل شده در واشنگتن اعلان شد، رئیس جمهور دونالد ترمپ در ایالت تگزاس، در شهر سرحدی ایل پاسو در یک تجمع حضور یافت تا هواخواهان خود را قانع سازد که با ساختن دیوار در مرز مکسیکو جلو ورود جنایتکاران و مهاجران غیر قانونی به امریکا گرفته خواهد شد.

در هفته های اخیر ترمپ هشدار داده بود که اگر کانگرس بودجه درخواستی او را برای ساخت این دیوار تصویب نکند وی، حالت اضطراری را اعلان خواهد کرد ولی این مسئله هم سؤال‌های زیادی را ایجاد کرده بود.

بر اساس قانون اساسی امریکا کانگرس صلاحیت تصویب بودجه پیشنهادی را دارد.

XS
SM
MD
LG