لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۵۸

پناهجویان افغان در کمپ‌های یونان در وضعیت بدی قرار دارند!


مهاجرین لسبوس
مهاجرین لسبوس

پناهجویان افغان که در کمپ‌های یونان قرار دارند در وضعیت بدی شب و روز شان‌را سپری می کنند.

لسبوس تاپو یونان اولین محل است که مهاجرین میخواهند خود شان را از اینجا به کشور های اروپایی برسانند.

هرچند سهولت های زندگی در این محل کمتر است اما شماری از مهاجرین افغان، سوریه، عراق، ایران، پاکستان و برخی کشور های افریقانی خود شان‌را به این تاپو رسانده و میخواهند که از این طریق به کشور های اروپایی بروند.

موریا یکی از کمپ های لسبوس تاپو است که ظرفیت بود و باش حدود سه هزار تن را دارد اما حالا گفته میشود که در این کمپ نزدیک به ده هزار مهاجر زنده‌گی می کنند که شمار بیشتر آن‌را افغانها تشکیل میدهد.

الیاس هادی یکی از مهاجرین افغان است که در کمپ موریا ده ماه را سپری کرده است اما وی از هفت ماه به این سو در زندان کوردالو یونان حبس اند.

وی از طریق مسج های تیلیفونی وضعیت مهاجرین افغان در کمپ موریا را این گونه حکایت می کند. :

"یک مهاجر افغان هستم از هشت ما به این سو در زندان کوردالو یونان بندی هستم، در کمپ موریا بالای افغان ها فشار آورده میشود، به قتل می رسند، اموال شان دزدی، لت و کوب میشوند، اینجا مجرد متاهل، جوان و ریش سفید تفاوت ندارد، بنام افغان بد بخت است از مهاجرت بگذرید و در کشور تان باقی بمانید، در کمپ موریا زیاد مشکلات موجود است."

مهاجرین در لسبوس
مهاجرین در لسبوس

به گفته مهاجرین افغان، در کمپ موریا بزرگترین مشکل امنیت و مصئونیت فردی است، مشکلات که مهاجرین افغان مجبور شده تا کشور شان را ترک کنند.

اما رسیدن به کمپ موریا هم پر از دشواری است، مهاجرین افغان برای رسیدن تا این کمپ از سوی قاچاقبران بی رحم دست به دست میشوند، دزدی، لت‌و‌کوب، فرار، تجاوزهای جنسی، خشونت و تیر اندازی نیرو های سرحدی برخی کشور و زندان ها روبه‌رو میشوند.

سازمان ملل متحد میگوید کسانیکه بخاطر جنگ کشور شان را ترک کرده و در کمپ موریا با قاچاق و رفتار بد روبه‌رو اند.

سازمان داکتر بدون سرحد میگوید شرایط زنده‌گی در کمپ موریا وحشتاک است و دسترسی به خدمات صحی قابل قبول نیست.

از سوی هم نادر فرهاد سخنگوی کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد در افغانستان میگوید که تمام کشور ها باید در روشنایی کنوانسیون های جهانی مهاجرت رفتار کنند و اگر برابر با شرایط ان باشد باید به آنها پناه داده شود.

او افزود:

"با پناهنده‌گان بدون تبعیض باید رفتار شود، منحیث یک پناهنده باید با آنها برخورد صورت گیرد، اگر افغان هستند، سوریه ای، عراقی یا کدام کشور دیگر، اگر با شرایط پناهنده‌گی برابر اند باید به آنها رسیده‌گی صورت گیرد."

نادر فرهاد سخنگوی کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد در افغانستان
نادر فرهاد سخنگوی کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد در افغانستان

آقای فرهاد، رسیده‌گی به وضعیت و مشکلات مهاجرین افغان در یونان را وظیفه سفارت افغانستان در یونان میداند و از آنها میخواهد که در این بخش اقدامات جدی کند.

به گفته وی، افزایش شمار مهاجرین در کمپ ها و در توقیف گاه های یونان سبب شده تا رسیده‌گی به دوسیه های شان زمان گیر شود.

از سوی هم وزارت خارجه افغانستان از مشکلات مهاجرین افغان در یونان چشم پوشی نمی کند اما می گوید که در آینده نزدیک یک هیئت به این کشور سفر می کند.

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که رسیده‌گی به مشکلات مهاجرین برای انها مهم است.

او افزود:

"ما تمام موارد را بررسی مپیکنیم، مسئله مهاجرین برای ما با اهمیت است، قرار است در آینده نزدیک یک هیئت از افغانستان برای ارزیابی وضعیت مهاجرین به یونان سفر کنند."

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی می گوید که کارمندان سفارت این وزارت در یونان تا کنون برای مشکلات مهاجرین رسیده‌گی کرده اند اما وی در باره رقم دقیق مهاجرین در یونان چیزی نگفت.

نا امنی، مشکلات اقتصادی، بیکاری، و برخی مسایل دیگر از مواردی است که افغان ها مجبور به مهاجرت می شوند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG