لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

مقامات: کمیسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر هنوز تشکیل جلسه نداده است


با گذشت یک سال از تصویب قانون جدید مبارزه علیه مواد مخدر، کمیسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر هنوز تشکیل جلسه نداده است.

بر بنیاد قانون جدید مبارزه علیه مواد مخدر که سال گذشته تصویب و توشیح گردید، کمیسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر به ریاست رئیس جمهور و یا معاونش و عضویت (۲۵) وزارت و ادارات دولتی افغانستان تشکیل شد و قرار بر آن شد که این کمیسیون در خلال سال جلسات‌اش را برگزار کند.

حال که یک سال از تشکیل این کمیسیون می‌گذرد، هنوز نیز کمیسیون مذکور حتی یک جلسه را بر گزار نکرده است.

چمن شاه اعتمادی عضو کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر ولسی جرگه از عدم برگزاری جلسات این کمیسیون سخت انتقاد می کند و آن را به معنی بی تفاوتی در مبارزه علیه مواد مخدر میداند.

او افزود:

"ما به نام کمیسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر داریم که در قانون نیز تسجیل شده و (۲۵) عضو دارد و رئیس آن رئیس جمهور یا معاون وی می باشد. متاسفانه آنان نتوانستند در طی دو سه سال یک جلسه از اجلاس کمیسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر را تدویر نمایند."

بر بنیاد قانون مبارزه با مواد مخدر و مسکرات، وزارت مبارزه علیه مواد مخدر سکرتریت و هماهنگی این کمیسیون را به عهده دارد.

خواستیم تا در رابطه به علت عدم برگزاری جلسات این کمیسیون نظر این وزارت را نیز داشته باشیم، اما با تماس های مکرر کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

تصویب و نظارت از قوانین و استراتژی ها، تقویت هماهنگی میان وزارت ها، کاهش تقاضا به مواد مخدر، تداوی معتادین، جلوگیری از زرع نباتات مرتبط با مواد مخدر و استماع گزارش ها و اجرآت در بخش مواد مخدر از مسئولیت های کمسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر می باشد.

هاشم الکوزی عضو کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه به این باور است که عدم برگزاری جلسات این کمیسیون باعث شده است تا مبارزه علیه مواد مخدر به گونه هماهنگ و مؤثر به پیش نرود.

هاشم الکوزی عضو کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه
هاشم الکوزی عضو کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه

​او افزود:

"مبارزه علیه مواد مخدر باید بگونه جدی صورت گیرد. برای جلوگیری از کشت و دستگیری قاچاقبران و مافیایی مواد مخدر باید جداً تلاش شود. متاسفانه کمیسیون عالی که در قانون مبارزه علیه مواد مخدر پیش بینی شده، این کمیسیون حتی کارش را آغاز نکرده است. ما از رئیس جمهور میخواهیم تا این کمیسیون هرچه زودتر کارش را آغاز کند. به نظر من مصروفیت های رئیس جمهور بالای کار این کمیسیون تاثیر کرده و فکر نکنم رئیس جمهور برای رهبری آن فرصت داشته باشد، بناءً عدم برگزاری این کمیسیون در مبارزه با مواد مخدر تاثیرات منفی بجا می گذارد."

اعضای کمیسیون های مبارز علیه مواد مخدر ولسی جرگه و مشرانو جرگه از حکومت میخواهند، تا با برگزاری هر چه زودتر جلسات این کمیسیون، چگونگی موثریت استراتژی ملی مبارزه علیه مواد مخدر و پلان ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر را ارزیابی کرده و برنامه های موثری را برای سال آینده تدوین نماید.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG