لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

ترمپ اسناد اعلان حالت اضطراری را امضأ کرد


آرشیف/ دونالد رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
آرشیف/ دونالد رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ دیروز ۱۵ فبروری اظهار داشت به خاطر این که دیوار را در سرحدات با مکسیکو بسازد حالت اضطراری ملی را اعلان می کند.

رئیس جمهور ترمپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ تعهد کرده بود که این دیوار را می سازد ولی در آن وقت تاکید داشت که پول ساختن این دیوار را از حکومت مکسیکو می گیرد.

اما مکسیکو از پرداخت این پول رو گرداند و رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ سعی نمود که برای ساختن این دیوار ۵ اعشاریه هفت میلیارد دالر از کانگرس بدست آورد.

اما مکسیکو از پرداخت این پول رو گرداند و رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ سعی نمود که برای ساختن این دیوار ۵ اعشاریه هفت میلیارد دالر از کانگرس بدست آورد.

کانگرس بعد از جر و بحث‌های زیاد قبول کرد که یک عشاریه ۴ میلیارد دالر به این منظور می پیردازد که این عمل رئیس جمهور ترمپ را راضی نساخت.

نزاع بین رئیس جمهور ترمپ و کانگرس در این مورد سبب شد که هفته‌ها بخشهای از حکومت فدرال از کار باز ماند و صدها هزار کارمند دولتی امریکا از معاش محروم شوند.

رئیس جمهور ترمپ تاکید دارد که برای جلوگیری از سیلاب مهاجرین غیر قانونی، اعمار این دیوار ضروری می باشد.

رئیس جمهور ترمپ دیروز در باغچه قصر سفید گفت:

"ما امروز اسناد اعلان حالت اضطراری را امضأ می کنیم که یک کار خوب می باشد زیرا ما توسط مواد مخدر و گروه های مسلح به اشغال رو به رو هستیم و این قابل قبول نیست."

با اعلان حالت اضطراری رئیس جمهور ترمپ صلاحیت اجرایی بیشتر بدست میآورد که می تواند بدون اجازه کانگرس از منابع دیگر مالی این کشور پول به دست آورده و برای ساختن دیوار مصرف کند.

رئیس جمهور ترمپ گفته است که برای ساختن دیوار شاید در حدود ۸ میلیارد دالر مصرف کند یعنی یک عشاره ۴ میلیاردی را که کانگرس تصویب کرده میگیرد و پول باقی مانده را از بودجه نظامی و مبارزه با مواد مخدر بدست خواهد آورد.

اما اعلان حالت اضطراری مشکلات خود را هم دارد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نماینده‌گان و رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا چک شومر در یک اعلامیه مشترک نوشته اند که اعلان حالت ضطراری ملی یک قدم غیر قانونی می باشد و به رئیس جمهور راه را باز می کند که از صلاحیت خود استفاده غیر قانونی کند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نماینده‌گان و دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
نانسی پلوسی رئیس مجلس نماینده‌گان و دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

این دو عضو دموکرات کانگرس نوشته اند رئیس جمهور ترمپ به طرفداران خود تعهد کرده بود که پول دیوار را از مکسیکو می گیرد و حالا با اعلان حالت اضطراری سعی دارد طرفدرانش متوجه شکستن تعهد وی نشوند.

لوی څارنوال ایالت نیویارک لیتیتا جیمز دیروز در یک اعلامیه گفت در صورت نبود دلایل مشروع، اعلان حالت اضطراری می میتواند در شعاع قانون اساسی حالت بحرانی را ایجاد کند.

او گفته است که برضد این تصمیم رئیس جمهور ترمپ در محکمه اقدام خواهد کرد.

لیتیتا جیمز افزوده است آنها در رابطه با چنین سوء استفاده از قدرت خاموش نشسته نمی توانند و از سلاح‌های قانونی که در دست دارند علیه آن استفاده خواهند کرد.

قصر سفید می گوید رئیس جمهور ترمپ برای اعمار این دیوار از وزارت‌های دفاع و خزانه پول خواهد گرفت و با اداراتی که برای بحران‌ها پول جمع می‌کنند کار ندارد.

XS
SM
MD
LG