لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

وزارت اطلاعات و فرهنگ: از نام‌های تاریخی جاده‌ها و شهرها باید حفاظت شود


سرک دارالامان شهر کابل
سرک دارالامان شهر کابل

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به‌خاطر تصویب حفاظت از نام‌های تاریخی جاده‌ها و نام‌گذاری جدید آن کار را آغاز کرده‌است.

محمد صابر مهمند سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۲۹ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که اکثر جاده‌ها یا بی‌نام مانده‌ و یا هم به نام افرادی مسمی شده‌اند که اصلاً لیاقت آنرا ندارند.

وی افزود که برای حل این مشکل توسط کمیسیون ویژه روی مقررۀ آن کار جریان دارد.

وی گفت:

"در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به شمول ارگان‌های مختلف کمیسیونی ایجاد شده‌است، نشست ۱۵ روزه در این کمیسیون آغاز گردیده و بر اساس یک مقررۀ ویژه در آن موارد مهم تصویب می‌شود. تأکید این وزارت در آن این است که نام‌های تاریخی جاده حفظ شود در این کمیسیون نام‌های جاده‌ها و چهاراهی‌ها نیز تصویب می‌شود و بعد توسط شاروالی نام‌گذاری می‌شوند."

به‌گفته این وزارت، تلاش می‌شود جاده‌های شهر به نام افرادی مسمی شوند که به کشور و مردم‌شان در عرصه‌های مختلف خدمت نموده و قابل قبول همه باشند.

این در حالیست که در گذشته بار‌ها در مورد جاده‌های شهر کابل که نام‌های تاریخی دارند جنجال‌های برپا شده‌است.

در چند دهه اخیر نام‌های اصلی اکثر جاده‌های کابل تغییر کرده به شکل خودسر به نام‌های دیگری مسمی شده و ادارات مربوط نیز در برابر‌ شان خاموش مانده‌اند.

قصر تاریخی دارالامان کابل که در جریان جنگ‌های داخلی به ویرانه مبدل شد.
قصر تاریخی دارالامان کابل که در جریان جنگ‌های داخلی به ویرانه مبدل شد.

در عین حال برخی از باشنده‌های کابل در صحبت با رادیو آزادی شکایت نموده گفتند که برخی از زورمندان بدون همآهنگی با حکومت و مردم جاده‌ها را به نام‌های مختلف مسمی می‌کنند.

آنان می‌گویند:

"اسم من احمد نصیر باشنده کابل استم، خواست من از کسانی که جاده‌ها را به نام‌های خود‌شان می‌سازند این است که باید در زمینه با حکومت و مردم همآهنگی نمایند و باید جاده‌ها به نام‌های کسانی مسمی شود که ظرفیت آنرا داشته باشند."

"نام من فرهاد باشنده کابل استم. جاده‌های زیادی وجود دارد که نام‌های خاص ندارند هر کسی که زورمند و مقام است به خواست خود آنرا نام‌گذاری کرده‌اند که این کار خلاف قانون است."

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از رسانه‌ها و ادارات مختلف می‌خواهد تا در بخش عام نمودن نام‌های جاده‌ها و آگاهی دهی عامه در زمینه با این وزارت همکار باشند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG