لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

هئیت: در سال ۱۳۹۷، ۶۵۰ زندانی افغان از ایران به افغانستان انتقال داده شده‌اند


آرشیف، زندان کندهار
آرشیف، زندان کندهار

رئیس هئیت انتقال زندانیان می‌گوید، در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نزدیک به ۶۵۰ زندانی افغان از ایران به افغانستان انتقال داده شده‌اند.

در حال حاضر از ۴ تا ۵ هزار تن از افغان‌ها در پیوند جرایم گونا‌گون در زندان‌های ایران به سر می‌برند که به‌گفته رئیس هیئت انتقال زندانیان افغان در چند سال گذشته به‌گونه مجموعی ۱۲۸۰ تن از این زندانیان دوباره به افغانستان انتقال داده شده اند.

عزیز احمد سرباز روز چهارشنبه «۰۱ حوت ۱۳۹۷» در نشست خبری گفت که از این میان ۶۵۰ آنان زندانیانی استند که چند هفته پیش به افغانستان انتقال داده شده‌اند و اکنون در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند.

او افزود:

"در ربع اول و دوم سال آینده نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن دیگر از زندانیان نیز به افغانستان انتقال داده خواهند شد، بسیار به گونه معیاری در این بخش کار شده است و این برنامه ادامه میآبد."

آرشیف/ زندان کندهار
آرشیف/ زندان کندهار

توافق‌نامه تبادل زندانیان میان افغانستان و ایران در سال ۱۳۸۷ امضأ شده‌است.

پس از امضای این توافق‌نامه ۵۸۰ زندانی افغان از تاجکستان به افغانستان انتقال داده شده‌اند، در کنار ایران و تاجکستان، افغانستان با روسیه نیز توافق‌نامۀ تبادل زندانیان را امضأ کرده‌است.

از سوی دیگر، شماری زیادی از زندانیان افغان در زندان‌های پاکستان و کشورهای عربی زندانی استند.

شماری از این زندانیان از طریق پیام‌های تیلیفونی با رادیو آزادی شکایت‌های‌شان را نیز ثبت کرده اند و از مقام‌های افغان خواسته اند که به شکایت‌های آنان رسیده‌گی کنند.

زندانیان افغان در کشورهای بیرونی به همکاری وزارت‌های خارجه، عدلیه، امور داخله و لوی سارنوالی افغانستان به این کشور انتقال داده می‌شوند.​جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی در پیوند به پروسیجر کاری پس از انتقال این زندانیان به کشور چنین می‌گوید:

"پروسیجر کاری این است که تمامی لیست و شهرت این زندانیان در رابطه نوعیت جرم آنان به ستره محکمه فرستاده می‌شود و ستره محکمه بر اساس توافق و بر اساس یک پروسۀ قضایی آن را به لوی سارنوالی می‌فرستد و لوی سارنوالی وظیفه عملی کردن این پروسه را دارد."

این در حالی است که پیش از این ده‌ها تن از افغان‌ها در ایران اعدام شده اند که واکنش‌های گستردۀ را از سوی شهروندان کشور به دنبال داشته است.

اما اکنون حکومت افغانستان اظهار امیدواری می‌کند که پس از این زندانیان افغان زمان باقی ماندۀ زندان‌شان را در افغانستان سپری کنند.

شمار زندانیان افغان در حال حاضر در ایران به ۵۰۰۰ تن می‌رسد که بیشتر آنان به جرم قاچاق مواد مخدر از سوی آن کشور زندانی شده‌اند و از چندی بدین‌سو شب و روز‌ شان را در زندان‌های ایران می‌گذرانند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG