لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

رئیس جمهور قزاقستان حکومت این کشور را منحل کرد


نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان
نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان

نور سلطان نظر بایف رئیس جمهور قزاقستان به روز پنج‌شنبه حکومت این کشور را منحل کرد.

نظربایف علت این اقدام‌ اش را ناکامی حکومت در زمینه فراهم آوری معیشت معیاری به مردم و عملکرد بد اقتصادی حکومت خوانده‌است.

با این تصمیم رئیس جمهور قزاقستان، دوره صدارت بکیتجان ساگینتایوف ۵۵ ساله پایان یافت.

عسکر مامین سرپرست صدارت قزاقستان
عسکر مامین سرپرست صدارت قزاقستان

او در سال ۲۰۱۶ به عنوان صدراعظم قزاقستان به کار آغاز کرد.

به اساس فرمانِ که در ویب سایت ریاست جمهوری قزاقستان نشر شده‌است، عسکر مامین ۵۳ ساله معاون صدراعظم این کشور الی تشکیل حکومت جدید به حیث سرپرست صدارت گماشته شده‌است.

نظربایف در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، حکومت نتوانسته است که درآمد‌های مردم را افزایش دهد، فرصت‌های کاری را بیشتر سازد و درین کشور که منابع بزرگ انرژی دارد شرایط زندگی را تغییر بدهد.

وی افزود:

"در بسیاری ساحات اقتصادی با وجود تصویب تعداد زیاد قوانین و فیصله‌های حکومت درین بخش‌ها، بدبختانه تغییرات مثبت وارد نشده‌است. حکومت و بانک ملی نتوانستند که مشوق‌های واقعی و ابزار را برای رشد اقتصادی با کیفیت بالا فراهم کنند."

نور سلطان نظر بایف ۷۸ ساله که از سال ۱۹۹۱ به این طرف از زمانی‌که اتحاد شوروی سابق فروپاشید رئیس جمهور است دیروز هم‌چنان گفت، حکومت طوری که انتظار می‌رفت تجارت‌های کوچک و متوسط را رشد نداد.

حکومت قزاقستان به دنبال تظاهرات سرتاسری درین کشور منحل شد.

این تظاهرات در اعتراض به شرایط ناگوار زندگی پس از آن آغاز شد که ۵ طفل یک خانواده زمانی جان دادند که خانه آن‌ها در شهر آستانه پایتخت قزاقستان حریق شد.

این تراژیدی هنگامی رخداد که پدر و مادر این اطفال در شیفت شب در کار بودند.

نظربایف گفت که یک سلسله اقدامات را به هدف تقویت رفاه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی مردم چهارشنبه هفته آینده اعلان خواهد کرد.

وی افزود که یک مقدار پول قابل ملاحظه برای این اقدامات اختصاص داده خواهد شد.

فعالان حقوق بشری در قزاقستان و منتقدین حکومت این کشور می‌گویند که نظربایف مخالفان‌اش را سرکوب کرده و از طریق انتخابات غیر دموکراتیک دوره ریاست جمهوری خود را طولانی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG